Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
- Varmeteori og –praksis
- Fugtteori og –praksis
- Inde- og udeklima
- Lufttæthed og ventilation
- Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder
- Tilstandsvurdering, efterisolering og renovering
- Nybyggeri – nye materialer og byggetekniske løsninger
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Masterprojektet skrives inden for det bygningsfysiske område og
indeholder præsentation af tidligere forskning på området og
masterprojektets relation til dette.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have opnået:
- Dybtgående kendskab til et eller få udvalgte fagelementer
- Bredere indsigt i feltet hvad angår såvel teorier og metoder
som disses indbyrdes sammenhæng, eventuelt i forbindelse med et
renoverings- eller nybygningsprojekt.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Selvstændigt, systematisk og kritisk kunne identificere,
formulere og analysere den aktuelle problemstilling
- På relevant måde kunne relatere problemstillingen til
fagområdet, herunder redegøre for og begrunde de valg, der er
truffet i afgrænsningen af problemstillingen
- Kunne sætte projektets emne i en historisk kontekst.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Selvstændigt kunne træffe og begrunde valg af videnskabelige,
teoretiske, digitale og/eller eksperimentelle metoder
- Selvstændigt og kritisk kunne vurdere såvel de valgte teorier
og metoder som projektets analyser, resultater og konklusioner
- Kunne formidle relevante faglige og professionelle aspekter af
projektarbejdet på klar og systematisk måde.
- Mundtligt som skriftligt kunne formidle bygningsfysiske
problemstillinger
- Kunne perspektivere og relatere egen viden med videnskabelig
viden
- Kunne anvende egen faglighed ift problemformulering og
problemdiskussion (Problemorienterede kompetencer)
- Kunne vælge og anvende metoder til problemanalyse og
problemløsning (Problemorienterede kompetencer)
- Kunne demonstrere aktivitets-, tidsplanlægning/styring ifm.
Speciale (Strukturelle kompetencer)
- Kunne demonstrere videnskabelig formidlingsmetoder
(Strukturelle kompetencer), samt kunne
- Kunne demonstrere egen faglighed og kompetence i forhold til at
opnå bygningsfysisk viden (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne demonstrere evne til at tage beslutninger på grundlag af
videnskabelig viden og anvendte digitale værktøjer (Meta-kognitive
kompetencer), og
- Demonstrere mundtlig formulering og formidling af tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger til
specialeforsvar (Problemorienterede kompetencer).
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, Omfanget af vejledning er 3 til 5
møder af 1 til 2 timers varighed i projektperioden.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Masterprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve på baggrund af projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |