Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
-Varmeteori og –praksis
-Fugtteori og –praksis
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Inddata til beregningsmodeller for energi- og fugttransport
mv., fx materialer i klimaskærmen, intern varmelast, belysning,
varmeinstallationer, køling, vedvarende energi
- Grundlæggende teori om ikke-stationære 1- og 2-dimensionelle
fugtstrømme
- Analysere resultater fra forskellige
beregningsprogrammer.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne anvende forskellige energiberegningsprogrammer
- Kunne vurdere og tolke resultaterne fra beregningen og vurdere
energibehovet og indeklimaet
- Kunne anvise gode, energibesparende løsninger
- Kunne anvende forskellige fugtberegningsprogrammer, vurdere og
tolke resultaterne fra beregningen og vurdere risikoen for
fugtophobning/fugtskader
- Kunne anvise fugtteknisk forsvarlige løsninger.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende
kompetencer:
- Kompetencer vedrørende avancerede ikke-stationære energi-og
indeklimaberegninger
- Kunne optimere energibesparende løsningsforslag
- Kunne udføre avancerede 1-dimensionelle fugtberegninger i
konstruktioner
- Kunne vurdere årsagen til forskelle mellem beregnede og
registrerede energiforbrug
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre.
- Kunne identificere problemer (Problemorienterede kompetencer),
samt kunne identificere eget læringspotentiale fra modulopgave til
modulopgave (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne identificere egen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne anvende samarbejds-, aktivitets-, tidsplanlægning/styring
(Strukturelle kompetencer)
- Kunne uddelegere opgaver (Strukturelle kompetencer)
- Kunne identificere rolle- og ansvarsfordeling (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne anvende videnskabelig formidlingsmetoder (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne indgå i teams ved tværfaglig dialog og samarbejde gennem
gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende faglige samarbejdsroller og –ansvar
(Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende mundtlig formulering og formidling af tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser. I kurset indgår et større PBL-projekt,
hvor der regnes på eksempler, som kunne komme fra den studerendes
daglige arbejde.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapporter. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |