Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 5. semester på
bacheloruddannelsen i bæredygtige byggeprocesser eller lignende
samt viden, der opnås i kursusmodulerne Sundhed og komfort og
Konstruktion og Materialer II eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet vil tage udgangspunkt i et komplekst byggeri, hvor der
med fokus på cirkulær økonomi og genbrug af materialer skal opnås
et bæredygtigt byggeri.
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå udfordringer om omdannelse og renovering af
byggeri i en bred bæredygtigheds kontekst
- Skal have viden om omdannelse og renovering af byggeri i
forhold til bl.a. genbrug af materialer, systemer, behov for
ændringer for at tilgodese nye brugergrupper
- Skal have viden om fagets videnskabsterori og entrepreneurskab
og tilgang anvendt i projektarbejdet samt mulige alternative
tilgange
- Skal kunne forstå interaktionen mellem byggeriets parter
- Skal have viden om bæredygtighedscertificering
- skal have viden om den videnskabelige metode anvendt i
projektarbejdet samt mulige alternative metoder/tilgange
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne gennemføre en fuld bæredygtighedsanalyse af det
samlede byggeprojekt
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne inddrage og kombinere relevante centrale emner i
uddannelsen til at gennemføre en sammenhængende
bæredygtighedsanalyse
- Skal kunne anvende BIM ifm. bæredygtighedsanalysen
- Skal kunne redegøre for fagets videnskabsteori og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper.
- Skal kunne anvende videnskabelige relevante teorier og metoder
på bachelorniveau
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde om udvikling af bæredygtigt byggeri
- Skal kunne vurdere udfordringer og muligheder ved bæredygtig
omdannelse (fx industri til bolig/kontor)
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende eksperimentelle
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i uddannelsen
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i en gruppe omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsteoretiske tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper.
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende empiriske
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i sin
uddannelse
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Bachelorprojekt |
| Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis
projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.**
Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår
ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr.
studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter
studienævnets godkendelse
** Studienævnet kan dispensere herfra |
| ECTS | 20 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Ekstern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |