Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om definitioner og fortolkninger af universelt
design og tilgængelighed, herunder viden om International
lovgivning og konventioner
- Skal have viden om handicapbegrebet, sundhedsbegrebet og
rettighedsbegrebet i relation til universelt design og
tilgængelighed
- Skal have viden om samfundsøkonomisk prioritering, investering
og gevinst i forhold til universelt design og tilgængelighed
- Skal have viden om Inklusion og brugerforståelser - hvem er
brugere af universelt design?
- Skal have viden om fysiske og sanselige kvaliteter som
universelt design- og tilgængelighedsparametre
- Skal have viden om samspillet mellem bygningen og
energisystemerne, samt betydningen af bygningens indflydelse på et
CO2 neutralt energi system
- Skal have viden om bæredygtig renovering ift.
energisystemet
- Skal kunne forstå installationsfaglige principper og teorier
for samlet projektering af bygningers VVS tekniske
installationer
- Skal kunne forstå metoder til klimateknisk analyse af en
bygning, herunder indeklimaets betydning for samspillet med
energisystemet og udformningen af bygningens
installationer
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne gennemføre en bæredygtig renovering inden for
bygningens VVS tekniske installationer og universelt design
- Skal kunne benytte metoder til brugerinddragelse/
brugerinvolvering, fx ”follow the user” for at sikre Inklusion og
brugerforståelser
- Skal kunne designe en bygning der indeholder fysiske og
sanselige kvaliteter som universelt design- og
tilgængelighedsparametre
- Kunne gennemføre en registrering og bygningsanalyse ift.
universelt design
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne analysere bygninger med henblik på optimering af
samspillet med energisystemerne for opnåelse af den mindst mulig
miljøbelastning ved optimering af bygningens installationer og valg
af komfortniveau
- Skal kunne gennemføre detaljerede simuleringer af bygningens
indeklima og energiforbrug
- Skal kunne anvende BIM til projektering af bygningens
installationer samt kvalitetssikring heraf
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne reflektere over betydning af metodevalg ift.
universelt design
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende bæredygtig
renovering af bygningers indeklima og installationer, samt
universelt design
- Skal kunne argumentere for valg af installationer i relation
til energisystem, bæredygtighed og indeklima og overfor byggeriets
parter
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i et team omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bæredygtig renovering af bygning i samspil med
energisystemet |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |