Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have (domæne-)viden om digitale værktøjer i byggeriet, om
byggepraksis og om arbejdsprocesser i et konkret byggeprojekt,
byggevirksomhed, -organisation eller lignende.
- Skal have viden om byggefaglige praksisser, socio-teknisk teori
og om relationer mellem teknologi, organisation, arbejdsopgaver og
informationsprocesser.
- Skal have viden om indsamling og analyse af empirisk data.
- Skal have viden om analysemetoder for ordreforløb.
- Skal have viden om projektmetoder og teorier.
- Skal have viden om modellering af processer.
- Skal have viden om implementeringsstrategier og
-processer.
- Skal have viden om regulering og policy-værktøjer
- Skal have viden om forskellige teorietiske forståelser af
værdi, investering og udbytte.
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne redegøre for sociale og faglige gruppers forskellige
teknologiske forståelsesrammer og for disses betydning for den
samlede effektivitet i udførelsen af en byggeopgave.
- Skal kunne planlægge, udføre og analysere interviews med
relevante aktører, og anvende interviewbaserede informationer på en
meningsfuld måde i projektrapporten.
- Skal kunne anvende viden om byggeprocesser og/eller
byggepraksis til at identificere og analysere specifikke
teknologiske udfordringer i konkrete projekter.
- Skal kunne identificere interessenter.
- Skal kunne behandle empiriske projektdata.
- Skal kunne forklare produktionsmæssige og/eller
kvalitetsmæssige forhold samt omkostningsmæssige forhold i
ordreforløbet.
- Skal kunne fortolke sammenhængen imellem aktiviteter i
produktionen gennem konstruktion af helhedsmodeller og af
detailmodeller, der beskriver de nævnte forhold.
- Skal kunne analysere procesforløb og værdiskabelse.
- Skal kunne ræsonnere mellem projektet og organisationens
strukturelle, tekniske og ressourcemæssige opbygning.
- Skal kunne fortolke samspillet mellem de involverede parter i
et projekt, eller ordreproducerende virksomhedens forskellige
organisatoriske enheder.
- Skal kunne argumentere ved hjælp af præcis produktionsmæssig
terminologi.
- Skal kunne argumentere for virksomhedens relation til selve
byggeprocessen.
Kompetencer
- Skal kunne vurdere de foreslåede systemer og deres følsomhed
over for ændringer i f.eks. kundekrav, myndighedskrav,
kvalitetskrav m.v.
- Skal kunne opstilles proces- og produktmodeller. Modellerne
skal være operationelle, og kan være baseret på et deterministisk,
stokastisk eller heuristisk grundlag.
- Skal kunne vurdere betydningen for virksomheden eller projektet
af at ændre de nuværende forhold og indføre de foreslåede ændringer
skal eksempelvis vurderes ud fra økonomiske, organisatoriske,
sociale og tekniske konsekvenser
- Skal kunne vurdere vigtigheden af ændringer til rette tid med
hensyn til f.eks. økonomi, organisation, sociale og tekniske
konsekvenser og komme med forslag hertil.
- Skal kunne opstille og reflektere over konkrete
implementeringsplaner.
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport.
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemidentifikation
er
- Skal kunne anvende gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne analysere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemløsning
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Totaløkonomi og bæredygtige beslutningsprocesser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |