Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
De studerende skal have faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. – 4.
semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulets formål er at indføre de studerende i udviklingen
af produkter som på forskellig vis kan gøre brugerens dagligdag
nemmere, såsom robotter og produkter med indbygget intelligens
herunder bevægelighed/bevægelse, elektronisk styring, interface og
mekaniske løsninger, der integreres som en del af dets
funktionalitet og æstetik. Der lægges i projektet vægt på, at der
arbejdes med en original, innovativ løsning på et afbalanceret
ingeniørfagligt teknisk-æstetisk niveau, hvor erfaringer fra
kursusmodulerne integreres i konceptudvikling eller detaljering af
projektet. Projektets emne kunne være udformning af køkkenudstyr,
dispenser, haveredskaber, personhjælpemidler eller legetøj.
Produktforslaget udvikles med udstrakt brug af forskellige former
for modeller som funktionsmodeller, synsmodeller og
detaljemodeller. Der lægges især vægt på samspil mellem en
undersøgende, afprøvende og reflekterende metodik og en iterativ
proces.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne demonstrere viden om begrænsninger og muligheder ved
design og konstruktion af et fysisk interagerende produkt med en
væsentlig grad af brugerinteraktion, herunder såvel teknisk
konstruktive og produktionsmæssige, som formgivningsmæssige og
betjeningsmæssige aspekter
- Skal kunne redegøre for metoder til brugerinddragelse i praksis
og ergonomiske forhold, såvel fysiske som kognitive, relateret til
et konkret problem
- Skal kunne redegøre for grundlæggende metoder og teorier for
styring, relevant teknologi, konstruktion mv. af et givent
mekatronisk produkt
Færdigheder
- Skal kunne specificere muligheder, begrænsninger og visioner
for mekatroniske produkter til områder med anvendelser for en
specificeret målgruppe
- Skal kunne etablere et udviklingsforløb, hvor modellering,
afprøvning og refleksion via syns- og funktionsmodeller for
mekatroniske løsninger og deres betjening indgår i et dynamisk
iterativt forløb, med behørig inddragelse af
målgrupperepræsentanter
- Skal kunne specificere og visualisere løsninger, der integrerer
betjening, styring, bevægelige dele og ønsket feedback/resultat for
et mekatronisk produkt
- Skal kunne underbygge den ønskede funktionalitet og betjening,
med detaljering af produktets konstruktion og tilblivelse indenfor
udvalgte områder eller delkomponenter
Kompetencer
- Skal kunne specificere og udvikle forslag til et produkt med
væsentlig grad af brugerinteraktion, med vægt på at integrere
interaktion og betjening med funktionalitet, udtryk, og
konstruktion med hensyntagen til en specificeret målgruppe og
selvstændigt udledte krav
- Skal kunne kommunikere en løsning til et mekatronisk produkt,
hvor funktion, teknik og æstetik sandsynliggøres med anvendelse af
designfagligt relevante medier og metoder, og formidle intention,
proces og anvendte metoder og værktøjer i
rapporteringsformat
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Interaktivt fysisk produkt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |