Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
De studerende skal have faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. og 2.
semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektarbejdet omhandler udvikling af et forslag til et
produkt, der indeholder en betydende digital komponent, eksempelvis
trådløs streaming-højttaler, udvidet systemfjernbetjening, digital
termometerstyring, etc. De studerende lærer at analysere og
definere tekniske og brugsmæssige udfordringer for produkter med
indbygget digital brugerflade, trådløs teknologi og at integrere
funktionalitet og layout af interface med brugsoplevelse,
programmering og konstruktion af den fysiske del. Der udarbejdes i
en ingeniørfaglig kontekst således forslag til både et konkret
produkt og en interface-del, hvor såvel funktionelle som
formmæssige og udtryksmæssige kvaliteter kan simuleres eller
testes.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kende til grundlæggende terminologi for sensorer,
aktuatorer og trådløse kommunikationsteknologier og digitale
interaktionsflader for en konkret produktkategori på et niveau, der
muliggør dialog om typiske designmæssige muligheder og
begrænsninger med områdespecialister
- Skal have viden om eventuelt særlige vilkår for materialer,
produktions- og konstruktionsforhold for trådløse produkter
indenfor en konkret produktkategori
- Skal kunne redegøre for valg af metoder til analyse,
kravspecificering og design med hensyn til kognitiv ergonomi,
subsidiært fysisk ergonomi, semiotiske aspekter og integration af
dette med af betjeningsflader og funktionalitet for en konkret
produktkategori
- Skal kunne redegøre for metoder til specifikation, integration
og verificering af kvalitative og kvantitative krav og
løsningsforslag for ønsket udtryk, brugsoplevelse og funktionalitet
for en konkret produktkategori
Færdigheder
- Skal kunne gennemføre en systematisk analyse og
konceptudvikling for et konkret interaktions- og
betjeningsorienteret produkt, med fokus på funktionalitet gennem et
iterativt, refleksivt design og produktudviklingsforløb
- Skal kunne opstille kvalitativ og kvantitativ kravspecificering
og systematisk generere flere konceptuelle løsningsforslag der
integrerer funktionalitet, betjening, udtryk, og konstruktion, der
opfylder kravspecifikationen
- Skal kunne specificere, designe, konstruere og programmere både
de fysiske og digitale komponenter på et konceptuelt niveau, der
sandsynliggør den ønskede funktionalitet
Kompetencer
- Skal kunne specificere og designe et produktforslag med vægt på
digital og fysisk betjeningsflade og trådløs kommunikation, gennem
en iterativ, refleksiv design- og produktudviklingsproces, der
primært integrerer interaktion, funktion og underliggende system og
konstruktion, ud fra både selvstændigt identificerede og
prædefinerede krav og referencer i både helhed og detalje
- Skal kunne kommunikere og sandsynliggøre brugeroplevelse og
understøttende system gennem simulering, modellering og relevante
faglige visuelle virkemidler
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Interaktivt digitalt produkt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |