Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
Arkitektur & Design uddannelsens 1. – 2. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet har til formål at udvide den basale forståelse for
teorier, metoder og processer for design ingeniører, som den
studerende har fra 1. og 2.semester. Her fokuseres på højere grad
af specifikation af mål (kriterier) for løsningen af identificerede
problemer, hvor det forventes den studerende i højere grad anvender
de relevante teorier og metoder fra et Industrieldesigningeniør
fagligt perspektiv. Genstandsfeltet for udvikling vil være et
produkt med et klart defineret formål og brugssituation, der øver
evnen til at forenkle komplekse designmæssige problemstillinger
gennem systematisk skitsering og konceptudvikling. Produktets
kompleksitet er som udgangspunkt mere end en inaktiv genstand, dvs.
Produktet rummer digitale og/eller mekaniske funktioner, der skal
søges løst med så få komponenter, elementer, ressourcer som
muligt.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal demonstrere viden om Industriel designingeniørens metoder
og fremgangsmåder for en konkret designproces og
produktudvikling
- Skal demonstrere viden om at analysere og forstå et
design-baseret problem, der dækker både
teknisk-naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske
aspekter
- Skal kunne redegøre for væsentligste forhold om et konkret
produkts konstruktion, materialer og form med fokus på brugsmæssig,
æstetisk værdiskabelse og ressourceforbrug
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne formulere og revidere krav, ønsker og mål for
løsning af Industrieldesigningeniør faglige problemstillinger i en
designproces
- Skal systematisk kunne udvikle ideer og stille forslag til
koncepter, der integrerer udvalgte tekniske, anvendelsesmæssige og
formmæssige aspekter af et produkt med henblik på forenkling i
løsningsforslaget
- Skal løbende gennem processen opstille efterprøvning af de
væsentligste dele af forslaget gennem visualisering, modellering og
beregning med designingeniørfaglige metoder, teknikker og teorier,
samt digitale og analoge teknikker
- Skal på designfagligvis kunne dokumentere og kommunikere
designprocessens væsentligste trin, eksperimenter, evalueringer,
valg, fravalg og refleksioner ved brug af relevante analoge og
digitale værktøjer
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne organisere, gennemføre og reflektere over en
designproces, herunder anvende de vigtigste systematiske trin, med
vægt på integration af design- og ingeniørfaglighed i en problem-
og projektbaseret læringskontekst.
- Skal kunne formgive og vurdere et koncept for et objekt, der
opfylder opstillede krav, ønsker og mål, samt med hensyntagen til
balancen mellem værdiskabelse og produktkompleksitet
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningena § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produktdesign I |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |