Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
Arkitektur & Design uddannelsens 1. – 2. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Gennem kurset skal de studerende opnå en kvalitativ og
kvantitativ forståelse for den klassiske styrkelære samt
systematikken bag modeldannelsen. Med udgangspunkt i
materialeegenskaber og form- og belastningskategorisering opnås
forståelse for dominerende deformationskarakteristika på
strukturelt og lokalt niveau for de basale enaksede
strukturelementer. Dette skal danne grundlaget for forståelsen af
mere komplekse strukturer.
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal have viden om grundlaget for statiske antagelser samt
disses praktiske gyldighed
- Skal have viden om grundlæggende strukturelle elementer
(geometriske karakteristika, globale og lokale
deformationsformer)
- Skal have viden om basale styrkelæremæssige begreber,
som deformation, tøjning og spænding
- Skal have viden om deformationsantagelser i, og begrænsninger
for, den klassiske bjælketeori
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne identificere et givet strukturelement (eksempelvis
bjælke, plade, skive, aksel)
- Skal kunne identificere relevante materialemæssige
karakteristika (elasticitetsmodul, tværkontraktionsforhold)
for almene kommercielt tilgængelige isotrope materialer
(metaller, polymerer, elastomerer)
- Skal kunne beregne deformation af, samt spænding/tøjning
i, træk/trykstænger med prismatisk tværsnit
- Skal kunne opstille ligevægtsbetingelser for statisk bestemte
bjælker samt udregne ubekendte reaktioner
- Skal kunne opstille randbetingelser for bjælker, samt udvælge
og anvende relevante bjælke-elementartilfælde samt kombinere
disse (superposition)
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne varetage kvantitativ vurdering af enaksede
strukturelementers deformation og global stivhed, samt lokale
spændinger og tøjninger. Der kan tidligt i, og løbende gennem,
designfasen foretages vurdering af tværsnitskarakteristika,
materialeegenskaber og lastpåføring med henblik på iterativ
forbedring
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Frembringelse I: Styrkelære og materialer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |