Modulets indhold, forløb og pædagogik
Problembaseret læring i videnskab teori og samfund har til
formål at introducere den studerende til teorier, metoder og
modeller til analyse af problemstillinger, der er relevante for
løsningen af et integreret arkitektur- og designprojekt. De
studerende introduceres til metoder for udvikling og ledelse af et
projektarbejde i samarbejde med andre studerende, og sættes i stand
til at analysere de videnskabelige og samfundsmæssige forhold, som
betinger problemorienteret projektarbejde.
Studerende, der gennemfører modulet skal kunne:
Læringsmål
Viden
- redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde;
- redegøre for forskellige tilgange til identifikation, analyse
og vurdering af arkitektur/design- og ingeniørvidenskabelige
problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og
samfundsmæssigt perspektiv;
- redegøre for konkrete metoder til at udføre denne analyse og
vurdering, herunder eksempelvis aktør- og interessentanalyse,
bæredygtighedsvurderinger, samt forskellige
dataindsamlingsmetoder
Færdigheder
- planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;
- analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet,
med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den
baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige
grupper kan forbedres;
- reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter;
- reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk
perspektiv
- reflektere over hvorledes arkitektur/design- og
ingeniørvidenskaberne er påvirket af og i sig selv påvirker
menneskers og samfunds udvikling
- udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de menneskelige
og samfundsmæssige sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå
eksempelvis aktørinddragelse.
Kompetencer
- reflektere og udvikle egen læring bevidst;
- indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;
- Give et kvalificeret svar på, hvorvidt en løsning er
menneskeligt eller samfundsmæssigt nyttig
- Forholde sig til de komplekse sociale og miljømæssige
konsekvenser, der er forbundet med arkitektur/design og
ingeniørvidenskabelige problemstillinger
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |