Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor arkitektur-, urban design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1.- 5.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulets formål er at videreudvikle de studerendes evne
til at gennemføre en integreret designproces med udgangspunkt i det
bebyggede miljø som et komplekst, bæredygtigt, hybridt system med
en bred og forskelligartet brugergruppe. Hvor by/landskab bliver
til bygning - og bygning bliver til by/landskab. Herved udfordres
den traditionelle ingeniørtekniske-, skalamæssige- og
bygningsprogrammatiske forståelse. Den bæredygtige, hybride bygning
fremkommer som et nyt righoldigt funktionsprogram i
byen/landskabet, hvor bygningens arkitektoniske-,
konstruktionstekniske- og inde-/mikroklimatekniske aspekter
kombineres med byens/landskabets miljømæssige-, sociale-,
geotekniske- og infrastrukturelle strukturer. Der arbejdes således
med et komplekst hybridt objekt, der i sit byggeprogram og
formgivning indeholder både arkitektoniske og urbane
elementer. PBL-pædagogisk er der fokus på styrkelsen af metoder til
digital projektorganisering, formidling af den komplekse
designproces og håndteringen af forskellige tværfaglige input i
formgivningen, samt refleksion over egen fagprofil og
kompetencer.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om udvalgte nutidige arkitektoniske-/urbane
tendenser og deres indflydelse på det byggede miljø som
bæredygtigt, komplekst system.
- Skal have viden om metoder til integreret design og formgivning
af den bæredygtige hybride bygning med anvendelse af viden om
principper for konstruktionstekniske-, inde/mikroklimatekniske- og
infrastrukturelle aspekter.
- Skal have viden om- og kunne forstå den bæredygtige hybride
bygning som et oplevet æstetisk fænomen, samt som et teknisk og
funktionelt bylandskab med tilknyttede samfundsmæssige-, sociale-,
kulturelle- og miljømæssige belastninger.
- Skal have viden om problembaseret læring – fra problem
identifikation til problemløsning, herunder viden om formidling til
eksterne parter på en faglig kompetent måde med anvendelse af
relevante analoge/digitale værktøjer.
Færdigheder
- Skal kunne analysere og vurdere hvilke tekniske-, æstetiske- og
funktionelle virkemidler, der fordrer formgivningen af den
bæredygtige hybride bygning.
- Skal kunne planlægge og håndtere integreret design af den
bæredygtige hybride bygning med væsentlig arkitektonisk kvalitet og
med inddragelse af principper for konstruktionstekniske-,
inde-/mikroklimatekniske- og infrastrukturelle aspekter.
- Skal kunne udvælge og anvende relevant faglitteratur, kilder og
analoge/digitale metoder til udvikling af byggeprogrammer og
formgivning af den bæredygtige hybride bygning.
Kompetencer
- Skal kunne reflektere over realiseringen af en rumlig oplevelse
af den bæredygtige hybride bygning, herunder kunne indgå i dialog
omkring optimering af principper for konstruktionstekniske-,
inde-/mikroklimatekniske og infrastrukturelle forhold i en
arkitektonisk sammenhæng.
- Skal kunne varetage planlægning, gennemførsel, og styring af et
integreret designprojekt med en kompleks og tværfaglig
problemstilling, herunder kunne formidle projektets analyser,
proces og løsninger med anvendelse af relevante analoge/digitale
værktøjer.
- Skal selvstændigt kunne biddrage til fagligt- og tværfagligt
projektsamarbejde samt identificere og reflektere over egne
læringsbehov for fortsat udvikling og videreuddannelse indenfor
fagområdet.
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningens § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Formgivning af den store hybride
bygning |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |