Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor arkitektur-, urban design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. - 3.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektmodulet har til formål at gøre den studerende i stand til
at formgive en bygning af (halv)offentlig og middelstor karakter,
med fokus på bæredygtighed og identifikation af brugerkrav, samt
tilhørende funktionsprogrammering. Bygningen er karakteriseret ved,
at der udføres både individuelt og fælles arbejde. Den studerende
skal i formgivningsprocessen kunne indarbejde/integrere energi- og
indeklimaoptimerende tiltag, samt inddrage overvejelser om
bygningens kontekst, konstruktion og særlige brugerkrav til rumlig
organisering, forskellige arbejdsfunktioner og trivsel. Derudover
introducerer modulet tematisk til emnet den offentlige bygning, som
belyses i et teknologisk-, bæredygtig-, ingeniørfagligt-,
samfundsmæssig- og arkitektonisk perspektiv. PBL-pædagogisk styrkes
metoder til kortlægning af egne kompetencer, refleksion over egen
indsats og fortsat udvikling af læringsbehov. Samt introduktion til
brugerinvolvering og projekt-facillitering.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om relevant faglitteratur, kilder, teori,
historie, metoder og analoge/digitale værktøjer til formgivning af
bæredygtigt offentligt byggeri og tilhørende uderum, herunder
grundlæggende kendskab til social bæredygtighed og brugerorienteret
dataindsamling/analyse.
- Skal have grundlæggende viden om dimensionering og orientering
af en bygnings lysåbninger ud fra hensyn til omgivelser, indeklima,
energikrav, æstetik, konstruktion og funktion, samt have
grundlæggende forståelse for principper for klimateknisk analyse og
dets betydning for arkitektonisk formgivning.
- Skal have grundlæggende viden om konceptudvikling, herunder
kendskab til byggeprogrammet som designredskab.
Færdigheder
- Skal kunne udarbejde og anvende et grundlæggende
byggeprogram/designbrief til at opstille designparametre og styre
en basal integreret design- og formgivningsproces.
- Skal kunne udvælge, begrunde og formidle relevant litteratur,
kilder, teorier, metoder og værktøjer til kontekstanalyse, herunder
stedsregistrering, brugerperspektiver og klimateknisk
analyse.
- Skal grundlæggende kunne formgive en bygning, der understøtter
de givne brugerbehov og som tager udgangspunkt i det enkelte
menneskes trivsel, herunder kunne indgå i dialog med relevante
brugere og anvende basale dataindsamlingsmetoder.
- Skal kunne analysere bygninger med henblik på minimering af
energiforbrug og optimering af indeklimaet efter gældende
standarder.
Kompetencer
- Skal formulere et byggeprogram inden for fagområdets normer,
samt kunne diskutere og reflektere over anvendelsen i
formgivningsprocessen.
- Skal kunne varetage planlægningen, gennemførelsen og styringen
af et projekt med en middel-kompleks problemstilling og
brugerinddragelse, herunder kunne reflektere over anvendelsen af
klimatekniske parametre, udvalgt litteratur/kilder, teorier,
metoder og digitale og analoge værktøjer i
formgivningsprocessen.
- Skal kunne reflektere over egen indsats i projektarbejdet i
forhold til de givne læringsmål, herunder kunne identificere egne
læringsbehov for fortsat udvikling og videreuddannelse indenfor
fagområdet.
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i
studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Formgivning af det offentlige byggeri: Integration af
brugerkrav og energioptimering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |