Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- kender til ortogonale funktioner
- kender til Fourier rækker og deres konvergens, herunder Gibbs
fænomen
- kender til Fourier integraler og foldninger, herunder kort-tids
Fourier transformen og spektrogrammer
- kender til diskrete signaler og analyse af sådanne vha.
harmonisk analyse
- kender til filterteori
- kender til numeriske metoder indenfor harmonisk analyse
- kender til Shannons sampling sætning
- har viden om anvendelse af harmonisk analyse indenfor de
tekniske videnskaber
Færdigheder
- kan udregne Fourier rækker for specifikke simple
funktioner
- kan udføre en filtrering af et konkret signal og fortolke
spektrogrammer
- kan anvende harmonisk analyse på velafgrænsede problemer
indenfor ingeniørvidenskaberne
Kompetencer
- skal kunne vurdere anvendelsesmuligheder for harmonisk analyse
indenfor de tekniske videnskaber
- skal kunne tilegne sig supplerende viden og færdigheder inden
for kursets emneområde
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt harmonisk analyse |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Reeksamen: Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |