Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Statistisk inferens for
lineære modeller.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- har opnået en forståelse af computerintensive teknikker til at
validere modeller (kryds-validering og bootstrap) samt kunne
redegøre for varians-bias problematikken
- har kendskab til forskellige metoder til at visualisere
høj-dimensionale data
- har forståelse for forskellen mellem klassifikation og
regression, samt kende til metoder til at udføre klassifikation
vha. klassifikationstræer, prototype metoder samt Bayes
classifiers
- kan redegøre for supervised og unsupervised metoder inden for
statistical learning
- kan redegøre for analysen af transaktionsdata vha.
associationsregler
- kan udføre link mining for netværksdata fx. internetsider
- har viden om metoder til at udføre hierarkisk og partitionel
klyngeanalyse
- har viden om model averaging og bagging samt boosting
Færdigheder
- er i stand til at identificere og anvende en relevant data
mining algoritme i en specifik kontekst
- kan identificere og diskutere svagheder/styrker ved forskellige
data mining algoritmer i relation til en specifik analyse
opgave
- kan fortolke og kommunikere resultaterne af en given data
mining analyse til ikke-specialister
Kompetencer
- har evnen til at kunne overskue potentialer og begrænsninger af
forskellige data mining software pakker
- har forståelsen til kvalificeret at vælge og anvende et
specifikt stykke software som imødekommer brugerkrav
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. §17 i studieordningen.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Statistisk læring |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |