Algebra 2: Ringe og legemer

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • kender definition af og eksempler på ringe, legemer og idealer
  • kender konstruktioner af og egenskaber for homomorfier, kvotientringe
  • har viden om integritetsområder og brøklegemer
  • har viden om hovedidealer, primidealer og maksimale idealer
  • har viden om faktorisering, irreducible elementer og primelementer
  • kender polynomiumsringe og rødder i polynomier
  • har viden om endelige legemer og legemsudvidelser
  • har viden om væsentlige træk af algebraens historie

Færdigheder

  • kan anvende abstrakte algebraiske begreber og konstruktioner
  • kan gennemføre beviser for resultater inden for teorien om ringe og legemer
  • kan gennemføre beregninger indenfor abstrakt algebra

Kompetencer

  • kan ræsonnere med matematiske begreber og anvende symboler og formalisme inden for abstrakt algebra

KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:

  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnAlgebra 2: Ringe og legemer
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelAlgebra 2: Rings and Fields
Modulkode22BMAT3ALG2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormF

Organisation

StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet