Dette modul har til formål, at videreudvikle de studerendes færdigheder i og kompetencer til at arbejde med forandringsprocesser på et vidensbaseret grundlag, hvor der udover de borgernære faglige og organisatoriske forhold inddrages den samfundsmæssig kontekst og dennes indflydelse på udviklingen af socialt arbejde hhv. forholdet til borgere og/eller klienter. Undervisningen har fokus på forskningsbaseret viden om velfærdssamfund, velfærdsstat, politik, sociale problemer, viden, praksis og forskningsmetoder samt lovgivning og retssociologi. De studerende arbejder problemorienteret med viden fra undervisningen, og det sker konkret ved at de gennemfører et mindre udviklingsprojekt i egen praksis. Udviklingsprojektet indbefatter identifikation af problemstilling, analyse, refleksion og udvikling i form af udarbejdelse af løsningsforslag, der kan bidrage til at udvikle socialt arbejde og dets vidensgrundlag. Der lægges vægt på, at de studerende medreflekterer organisations- og samfundsniveauet i relation til udviklingsarbejdet. Tilsvarende er der fokus på de studerendes egen læring i og refleksion over rollen som forandringsagent i socialt arbejde.
Indhold i 3. modul
Sociale problemer (Fagfelt 2)
Lovgivning og retssociologi (Fagfelt 3)
Viden, praksis og forskningsmetoder (Fagfelt 6)
Individuelt projekt: Udvikling af socialt arbejde i en samfundsmæssig kontekst
De studerende arbejder individuelt med en selvvalgt og praksisrelevant problemstilling. I projektet arbejdes der med tilrettelæggelse, gennemførelse, undersøgelse og/eller evaluering og formidling af et konkret udviklingsprojekt, der har til formål at udvikle viden, færdigheder og kompetencer, som kan styrke vidensbaseret socialt arbejde. Der lægges vægt på anvendelse af forskningsviden (teoretisk og empirisk) og forskningsmetoder som et grundlag for undersøgelse, analyse og udvikling. Der lægges også vægt på de studerendes evne til styring og problemløsning i og af komplekse arbejdssituationer. Endelig lægges der vægt på, at de studerende kan relatere udviklingsprojektet, dets forløb, viden og resultater, til egen læring såvel som den position og rolle, vedkommende har som forandringsagent i en kompleks samfundsmæssig kontekst.
Prøvens navn | Udvikling af socialt arbejde i en samfundsmæssig kontekst |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Individuelt projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 3: Knowledge Based Social Work in a Societal Context |
Modulkode | VSA20148 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår og Forår
Kan udbydes efterår eller forår |
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Vidensbaseret Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |