Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Undervisningen tager udgangspunkt i læringsmålene for kurser og
projektmoduler på tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have en grundlæggende viden om og forståelse af det
neuroanatomiske og neurofysiologiske grundlag for humane bevægelser
specifikt i forhold til gymnastik, dans og kropsbeherskelse
- Have en grundlæggende viden om og forståelse af hvorledes den
neuromuskulære kontrol af humane bevægelser er organiseret
specifikt i forhold til gymnastik, dans og kropsbeherskelse
- Have en grundlæggende viden om og forståelse af de mekanismer
der ligger til grund for motorisk indlæring og hukommelse specifik
i forhold til gymnastik, dans og kropsbeherskelse
- Have en grundlæggende viden om og forståelse af hvorledes
motoriske og indlæringsmæssige forhold påvirkes af kognitiv og
emotionel status specifikt i forhold til gymnastik, dans og
kropsbeherskelse
Færdigheder
- Koble neurofysiologisk viden til teknikudvikling i gymnastik,
dans og kropsbeherskelse
- Anvende teori vedr.: (i) associativ hukommelse, (ii) det
sensoriske og det motoriske system, (ii) læring og hukommmelse i
praksis i forbindelse med undervisning i dans og gymnastik.
- Udføre tekniske elementer i gymnastik, dans og kropsbeherskelse
i korrekt set ud fra neuro-motorisk perspektiv
- Udarbejde tekniske øvelser indenfor gymnastik, dans og
kropsbeherskelse med fokus på nervesystemets funktion
- Vælge hensigtsmæssige neurofysiologiske tilgange i forhold til
den konkrete situation indenfor gymnastik, dans og
kropsbeherskelse
- Fungere selvstændigt og ansvarligt i forhold til at udvælge og
benytte neurofysiologiske redskaber i konkrete gymnastik, dans og
kropsbeherskelse kontekster
- Formidle konkrete neurofysiologiske problemstillinger indenfor
gymnastik, dans og kropsbeherskelse i relevante kontekster
- Diskutere gymnastik, dans og kropsbeherskelse og
neurofysiologiske aspekter af disse, med undervisere, medstuderende
og andre relevante aktører
Kompetencer
- Forbedre læreprocesserne ved praktiske aktiviteter (dans og
gymnastik) ved at anvende avanceret videnskabelig baggrund I
forhold til associativ hukommelse, det sensoriske og det motoriske
system samt læring og hukommelse.
- Anvende udviklet viden og færdigheder indenfor gymnastik, dans
og kropsbeherskelse i et neurofysiologisk perspektiv, i andre
idrætslige kontekster.
- Indgå i og tage ansvar for samarbejdsrelationer omkring
undervisning, formidling og udvikling i idrætslige
sammenhænge.
- Udvikle ny viden omkring beslægtede emner, med udgangspunkt i
modulets faglige indhold.
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Neurofysiologi i teori og praksis (Dans og gymnastik) |
Prøveform | Praktisk
Prøven indeholder praktiske idrætselementer og kan afvikles i
grupper. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.