Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har viden om forholdet mellem forskellige materialers
belastning (spænding) og deformation (tøjning), f.eks. metaller,
tekstiler, biologiske væv)
- Har viden om spændings og tøjnings tensoriske egenskaber og den
gensidige afhængighed mellem dem
- Har overordnet viden om processen fra den makroskopiske
tilstand (geometri, materialer, belastninger) over
deformationstilstanden til den lokale tilstand (spænding og tøjning
i et punkt, brudforudsigelse)
- Har viden om det forhold, at der eksisterer forskellige
styrkemodeller afhængig af materialevalg og multiaksielle
belastninger
- Har viden om forskellen mellem statisk belastning,
udmattelsesbelastning og slagbelastning
Færdigheder
- Kan anvende fagets metoder på simple tilfælde (f.eks. bjælker
og stænger) og dermed vurdere deformationer og brudrisici
- Kan vurdere primære kriterier i forbindelse med struktur- og
materialevalg (f.eks. maksimalbelastning, acceptabel deformation,
energiabsorption)
- Kan vurdere antallet af belastningscyklusser før brud til
sammenligning med belastningskurver
Kompetencer
- Kan vurdere komplekse strukturer gennem diskretisering af deres
strukturelle elementer (bjælker, stænger, søjler etc.)
- Kan indgå i en kvalificeret dialog med ingeniører om
idrætsprodukters materialer
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Styrkelære |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær Malene
Møller Knudsen.