Ledelse og innovation på tværs af professioner og organisatoriske grænser er i de seneste årtier kommet mere og mere i fokus inden for offentlig ledelse. De næsten altdominerende NPM perspektiver er i stigende grad udfordret af en række nye paradigmer og begreber som Governance, netværsledelse, grænsekrydsende ledelse, samskabelse, partnerskaber, relationel koordinering og interorganisatorisk ledelse under usikkerhed og disruption.
Baggrunden er et stadigt stigende behov for kommunikation og samordning på tværs af enheder og niveauer. Det bliver sværere og sværere for den enkelte offentlige organisation, men også for enkeltsektoren og det enkelte politiske niveau at løse aktuelle og fremtidige udfordringer alene.
Udfordringerne er komplekse og hænger sammen på tværs af organisatoriske grænser. Vi ser det overalt, f.eks. i forbindelse med patientbehandling, sundhedsforebyggelse, distriktspsykiatri, ældreforsorg, aktivering og jobskabelse samt i forbindelse med teknik- og miljøopgaver, udvikling af komplekse IT-systemer, velfærdsteknologier og mange andre innovationsprojekter. Lykkes det ikke at skabe sammenhæng i opgaveløsningen ser vi kassetænkning, domænekonflikter og samarbejde om laveste fællesnævner - med fragmenteret opgaveløsning, uløste opgaver, dårlig ressourceudnyttelse og manglende læring som resultat.
De nye samspilsformerne er mangeartede, men stiller samlet set nye krav til ledelse og medarbejdere og til innovation og organiseringen i offentlige organisationer.
Programmets formål er at præsentere en række interorganisatoriske modeller og teorier samt forskningsbaserede cases, med henblik på at identificere og forstå karakteren af disse tværorganisatoriske problemstillinger og diskutere mulighederne for at håndtere dem.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
Dialogbaserede forelæsninger med generelle teoretiske elementer i kombination med gennemgang og diskussioner af cases og deltagererfaringer/deltager cases. Konkrete deltagerbidrag forventes at stige i løbet af modulet.
6 ECTS-point svarende til ca. 140 arbejdstimer.
Prøvens navn | Ledelse af organisering og innnovation på tværs |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig
opgave på maksimalt 15 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i
modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter
til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af
det skriftlige produkt og den mundlige prøve. |
ECTS | 6 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Management of Organization and Innovation Across Professions and Units |
Modulkode | SMG140107F |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 6 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | To timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination. |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |