Modulet omhandler sociologisk orienterede teorier og empiriske metoder i den aktuelle medieforskning. Der arbejdes med empiriske tilgange til medieforskningen af både kvalitativ og kvantitativ art som fx interview- og observationsteknik, kvantitativ indholdsanalyse samt selektion og analyse af cases. Der skabes en forståelse for mediesociologiens genstandsfelt såsom medieinstitutioner og medieindustri samt målgrupper og mediebrug.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
centrale aktuelle mediesociologiske teorier og metoder
målgruppeteorier
mediesociologiske kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder
undersøgelsesetik
og forståelse af mediesociologien herunder at kunne identificere videnskabelige mediesociologiske problemstillinger
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre empiriske tilgange til mediesociologiske undersøgelser
at kunne vurdere og vælge blandt mediesociologiske teorier, metoder, redskaber
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at styre mediesociologiske undersøgelser, der er komplekse og forudsætter nye løsningsmodeller
selvstændigt at kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig et professionelt ansvar inden for det mediesociologiske område
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Medievidenskabelige undersøgelsesmetoder |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden hjemmeopgave, hvor den studerende på
baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål
inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på 15 sider
og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes af eksaminator og intern medbedømmer. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Media research methods |
Modulkode | SIMED20205 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
KA Sidefag 1. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |