Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
skal have viden om de faktorer, der betinger og driver det danske kulturlandskabs udvikling og regulering af arealanvendelsen i dette
skal have viden om arealreguleringslovgivningen, sektorlovgivningen og sammenhængen med den sammenfattende fysiske planlægning i det åbne land/landdistrikterne
skal have viden om de væsentligste myndighedsskabte geodata til brug for planlægning og regulering, samt om geografisk modellering af det åbne land, både tematisk og i et helhedsorienteret perspektiv
skal kunne identificere og analysere en konkret planlægningsmæssig eller forvaltningsmæssig problemstilling for et lokalt område i det åbne land/landdistrikterne og indtænke denne i en planlægning for udvikling, omdannelse, bevaring og/eller beskyttelse
skal kunne anvende informationsteknologiske værktøjer (GIS) og planlægnings- og landskabsrelaterede datasamlinger (fokus på ejendomsdata, natur- og kulturgeografiske data) ved udarbejdelsen af rumlige modeller for et nærmere afgrænset område
skal kunne anvende metoder for behandling af relevante temaer for planlægningens og arealforvaltningens indhold på kommunalt eller lokalt niveau, med henblik på at forstå – samt kunne løse – planlægningsmæssige udfordringer i det åbne land
skal kunne udvikle konkrete forslag til at støtte op om forandringer i anvendelsen af det åbne land (det kunne fx være i relation til klimaindsatser, ekstensivering af landbruget, fremme af naturdiversitet, naturgenopretning, beskyttelse af grundvandsressourcen, rekreative interesser e.l.). Der skal i den forbindelse udarbejdes to produkter – en geografisk model til beslutningsstøtte, med særlig fokus på anvendelse af ejendomsbaserede informationer, samt en visualisering af ovenstående
skal besidde indgående kendskab til planlægningens - og arealforvaltningens problemstillinger og rammebetingelser i det åbne land/landdistrikterne
skal kunne kombinere teoretisk viden om plan- og reguleringssystemet med metoder til analyser af landskabet, landdistrikterne mv.
skal selvstændigt kunne indgå i tværfaglige planlægningsopgaver og samarbejde i relation til udvikling, omdannelse, bevaring og/eller beskyttelse i det åbne land/landdistrikterne/landsbysamfund
Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning
Prøvens navn | GIS og geodata som grundlag for det åbne lands planlægning og arealforvaltning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | GIS and Geodata for Planning and Land Management in Rural Areas |
Modulkode | PLLANB20401 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Planlægning og Landinspektøruddannelsen |
Institut | Institut for Planlægning |
Fakultet | Det Tekniske Fakultet for IT og Design |