Landskabsudvikling

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

Læringsmål

Viden

  • Jordklodens opbygning, pladetektonik og de væsentligste bjergartsdannende processer og bjergarter
  • Danmarks geologi og danske landskabstyper
  • Jordbundens sammensætning og fysiske forhold samt grundlæggende jordbundskemiske processer.

Færdigheder

  • Identificere de vigtigste bjergarter og sedimenttyper og beskrive deres dannelse.
  • Forklare pladetektonikkens betydning for jordklodens udvikling.
  • Genkende og forklare de processer, der har formet et landskab.
  • Genkende og forklare de processer, som former en jordbund.

Kompetencer

  • Kunne danne sig et overblik over de geologiske processers indflydelse på kontinenternes dannelse og landskabets opbygning.
  • At have kendskab til geologiske materialer, deres egenskaber og forekomst samt deres betydning for jordbundsudvikling og landskabsdannelse

For studerende, der følger modulet på kandidatniveau, gælder desuden følgende ekstra kompetencemål:

  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Forelæsninger, workshops, seminarer, opgaveløsning og præsentation, lærerfeedback samt feltstudier e.lign. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnLandskabsudvikling
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelLandscape Development
ModulkodePGLGEOB16403
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet