Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Har indgående viden om en udvalgt samfundsmæssig
problemstilling relateret til by- eller energi- eller
miljøplanlægning samt dens kontekst.
- Har indgående viden om og forståelse for centrale tilgange til
arbejdet med problemstillinger inden for by- eller energi- eller
miljøplanlægning
- Har indgående viden om planlægningens teoretiske, historiske og
metodiske forankring og kan sætte den i forhold til den udvalgte
problemstilling i projektarbejdet
- Har viden om videnskabelig vidensproduktion, specielt i forhold
til metoder, problemorientering, typer af videnskab,
forklaringsformer, sandhedsbegreber og
virkelighedsopfattelser
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne opstille og gennemføre et sammenhængende og
velargumenteret forskningsdesign og projekt
- Skal kunne på et højt fagligt niveau reflektere kritisk over
den valgte problemstillings grundlag
- Skal selvstændigt kunne beskrive, analysere, vurdere og udvælge
et løsningsforslag i sammenhæng med den konkrete samfundsmæssige
problemstilling, med henblik på at fremme en bæredygtig
udvikling.
- Skal kunne anvise tilgange til at implementere de udvalgte
løsningsforslag med henblik på at skabe varig forandring.
- Skal kunne vurdere relevansen og virkningen af eksisterende
deltagelsesprocesser, eller argumentere for mulige
deltagelsesprocesser, med fokus på deres værdi i forhold til den
konkrete problemstilling
- Skal kunne formidle den opbyggede viden for fagfolk såvel som
ikkefagfolk
- Skal kunne opstille og reflektere over egne læringsmål som del
af en fortsat professionel udvikling inden for
planlægningsfaget
- Skal kunne anvende videnskabelig viden, metoder og forklaring i
forhold til et konkret planlægningsprojekt og argumentere
videnskabsteoretisk i forhold hertil
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Kan kritisk reflektere over og bidrage til planlægningsfaget og
dets udvikling i relation til by- eller energi- eller
miljøplanlægning
- Kan reflektere over egne værdier og rationaler anvendt i
projektarbejdet og konsekvenserne heraf for resultaterne
- Skal kunne indgå i faglige samarbejder på et højt fagligt
niveau samt reflektere over problemer og løsninger i disse
- Kan reflektere kritisk over den opstillede problemformulerings
validitet og relevans, samt forbindelsen til valg af tilgang til
besvarelse af problemformuleringen
- Kan reflektere over egen videnskabsteoretiske tilgang i
projektet 39
- Kan selvstændigt orientere sig i forskellige former for
videnskab og refleksivt inddrage dette i relation til tværfaglige
samarbejder og egen faglige udvikling
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |