Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Viden der gør den studerende i stand til at:
    • Redegøre for den grundlæggende læringsteori
    • Redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde
    • Redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
    • Redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt perspektiv
    • Redegøre for konkrete metoder inden for fagområdet til at udføre denne analyse og vurdering

Færdigheder

  • Færdigheder der gør de studerende i stand til at:
    • Planlægge og styre et problembaseret studieprojekt
    • Analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
    • Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter
    • Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats
    • Reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
    • Udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå

Kompetencer

  • Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:
    • Indgå i et teambaseret projektarbejde
    • Formidle et projektarbejde
    • Reflektere og udvikle egen læring bevidst
    • Indgå i og optimere kollaborative læreprocesser
    • Reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund

Undervisningsform

Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeN-EN-B1-5
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus Esbjerg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Energi
InstitutInstitut for Energi
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet