Spil-design og -udvikling

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulets formål er at give de studerende den viden og de færdigheder, der kræves for at bruge spildesign og udviklingsteorier til at designe, prototype, udvikle, spil-teste samt at evaluere spil og spil-lignende medieoplevelser med et formål.

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • kendskab til grundlæggende viden og praksis indenfor design og udvikling af spil
  • kendskab til spildesign og -udviklingsteorier samt spil-produktion, -branchen, -entrepreneurship og -teknologier (herunder controllere, game engines og spiludviklingsværktøjer)
  • forståelse af praktisk spiludvikling, evaluering og den ‘play-centriske’ tilgang til spilproduktion samt forståelse af spilkontekst, spilklassifikation samt strukturer og formelle elementer af spil – i særdeleshed spillere, mål/objektiver, procedurer, regler, ressourcer, konflikte, afgrænsninger og outcome samt udfordring, leg, præmis, world building og dramatiske elementer såsom historie, karakterer og den dramatiske kurve

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • anvende spil-udviklings værktøjer til at udvikle spil med et formål
  • anvende viden om spildesign til at gennemføre en spilproduktion fra idé til pitching af koncept (f.eks. via teaser-videoer) samt at evaluere completeness og balance, og evaluere spilleroplevelse med etablerede metrikker
  • anvende viden om spils strukturelle, formelle og dramatiske elementer, systemdynamik, iterativt spildesign gennem playtesting samt balance i spil til at dokumentere og udvikle spil

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • analysere og evaluere spiloplevelser
  • syntetisere nye originale spildesign samt at planlægge, organisere og implementere en spil (pre-)produktion

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnSpil-design og -udvikling
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelGame Design and Development
ModulkodeMSNMEDB6213C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design