Programmering af immersive teknologier

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet har til formål er at introducere den studerende for grundlæggende viden omkring AR og VR-teknologier og interaktion in 3D miljøer. Desuden vil den studerende lære at udvikle prototyper af AR og VR-oplevelser med afsæt i kommercielt tilgængelig hardware.

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • kendskab til AR og VR-teknologier såsom almindelige former for motion tracking, real-time stereo rendering, 3D lyd og haptisk feedback  
  • forståelse af gængse tilgange til 3D interaktion såsom selektering, manipulation, bevægelse/navigation og systemkontrol
  • kendskab til perceptuelle effekter såsom cybersickness, og hvilke parametre der påvirker dette

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • anvende værktøjer til implementation af real-tids virtual og augmented reality applikationer baseret på kommercielt hardware samt almindelige former for 3D interaktion, real-time stereo rendering, 3D audio, and haptic feedback
  • anvende metoder til at repræsentere brugere og deres handlinger i virtuelle miljøer såsom motion tracking, inverse kinematics, detection af kollisioner og virtuelle optiske refleksioner

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • udvikle, analysere og evaluere prototyper af VR og AR applikationer og 3D interaktioner baseret på udvalgte immersive teknologier

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnProgrammering af immersive teknologier
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProgramming Immersive Technologies
ModulkodeMSNMEDB5213C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design