Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende en forståelse af interaktionsteori og
-metode samt grafisk design, og evnen til at anvende disse i
konkrete designproblemer.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Viden om og forståelse for grundlæggende interaktionsdesign,
forskellige interaktionsmodeller, brugerinput/output modaliteter og
deres sammenspil
- Viden om iterative processer i interaktionsdesign og
brugercentrerede metoder til design
- Forståelse for konceptualisering af interaktion
- Evne til brug af konceptuel modellering (f.eks. mental models)
i design
- Viden om brug af storyboards og scenarios
- Viden om grundlæggende kvalitativ og kvantitativ
data-indsamling, -analyse og -fortolkning
- Forståelse for design af interfaces som går ud over
traditionelle grafiske brugerinterfaces
- Forståelse for design og udfærdigelse af lo-fi og hi-fi
prototyper som en integral del af den iterative designproces og
evaluering af disse i brugertests
- Forståelse af usability-testdesign, herunder etablering af mål
og metrikker såsom brugervenlighed, -learnability, likeability,
socialbility, accuracy, speed, etc. for empiriske og teoretiske
metoder
- Viden om grundlæggende teori for Graphical User Interfaces
(GUIs), herunder grafisk design og æstetik
- Forståelse af de visuelle relationer i komposition af GUIs og
billeder
- Viden om state-of-the-art teknikker indenfor grafisk design til
menneske-computer-interaktion
Færdigheder
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til:
- Anvende metoder til brugertests
- Anvende kvalitativ metode (f.eks. interviews og kcontekstuelle
spørgsmål) til at kortlægge brugerbehov, præferencer og muligheder
i en virkelig kontekst, og analysere og forklare fund
- Designe løsninger til problemer relateret til
interaktionsdesign
- Forstå og anvende brugerevalueringer og præsentere kvantitative
resultater med deskriptiv statistik i tekst og figurer
- Demonstrere konceptet bag interfacedesign gennem konceptuelle
modeller
- Forstå, anvende og evaluere forskellige grafiske
kommunikationsformer, såsom fonts, former, kontraster, farver,
balance, proportioner og flow
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Analysere forskellige målgruppers behov
- Anvende og evaluere brugercentrerede evalueringsmetoder
- Anvende iterative metoder til interaktionsdesign
- Anvende grafiske designprincipper i
interaktionsdesign
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Interaktionsdesign |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |