Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende et godt fundament for programmering på
forskellige platforme. Den studerende vil også opnå en introduktion
til systematisk udvikling af programmet. Den studerende skal
tilegne sig en forståelse af grundlæggende begreber og mekanisme i
imperative programmeringssprog, således at den studerende kan bruge
dette sprog og dets biblioteker til at implementere mindre
programmer.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Forstå kontrolstrukturer, både branching (f.eks. if, switch) og
loops (f.eks. for, while)
- Forstå variable, datatyper og datastrukturer (f.eks. arrays,
structs)
- Forstå funktioner, herunder funktionsparametre, funktionsoutput
og rekursion
- Forstå design metodologier for programmering og forstå
forskellen mellem god og dårlig programmeringspraksis
- Forstå top-down og bottom-up problemløsningsstrategier
- Forstå den grundlæggende arkitektur og terminologi relateret
til computere
- Forstå den grundlæggende terminologi relateret til lagring og
processering (bits, bytes, binære og hexadecimale tal, floating
point tal, 2-komplement)
- Forstå den grundlæggende proces i udvikling af et kørbart
program i et integreret udviklingsmiljø (IDE) (skrive kode,
kompilering, linking, debugging)
- Forstå de grundlæggende skridt i konvertering af matematiske
udtryk til kode (f.eks. trigonometriske funktioner og
vektorudregninger)
- Forstå den grundlæggende 2D geometri bag interaktiv 2D
grafik
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende viden til at designe et simpelt event-drevet
interaktivt interface f.eks. et simpelt spil
- Fortolke og analysere programkode
- Anvende programmeringsfærdigheder til at implementere input
devices såsom tastatur og mus
- Anvende programmeringsfærdigheder til at designe og
implementere grundlæggende funktioner og datastrukturer
- Anvende indbyggede API funktioner og datatyper til at skabe nye
programmer
- Anvende programmeringsfærdigheder til systematisk
softwaredesign og dokumentation
- Planlægge og udføre systematiske tests af små programmer
(f.eks. black og white box test)
- Anvende programmeringsfærdigheder til at implementere
interaktiv 2D grafik
- Bedømme og diskutere kvaliteten af et givent program
- Anvende et IDE til softwareudvikling, herunder
debugging
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Evaluere eksisterende kode, bedømme dets design og foreslå
ændringer
- Løse mindre programmeringsopgaver
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende programmering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |