Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende praktisk erfaring med at definere et
projekt inden for området informationsteknologi, kommunikation og
nye medier, som inkluderer brug af programmering og til at
implementere projektet gennem gruppearbejde og dokumentere
løsningen i en projektrapport.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Forklare grundlæggende teorier, metoder, og praksisser brugt i
medieteknologi, som relaterer til projektet (forståelse)
- Beskrive grundlæggende koncepter for problembaserede studier og
Aalborg-modellen for projektorienteret, problembaseret
læring (forståelse)
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Fremsætte en problemformulering for et større problemområde der
kan adresseres inden for projektets kontekst (syntese)
- Forstå hvorledes en målgruppe interagerer med
problemformuleringen og løsningsmodellen i en reel
brugskontekst
- Tilføje videnskabelig teori og metode i et medieteknologisk
projekt og reflektere grundlæggende over deres brug i
projektet
- Anvende et programmeringssprog og implementere mindre
programmer eller dele heraf, for at løse et specifikt problem
- Udføre en basal evaluering af et produkt på en målgruppe eller
domæne eksperter (anvendelse)
- Relatere resultater fra evalueringen til en bredere kontekst
(analyse) og anvende viden fra Videnskab, Teknologi og Samfund
(VTS) til at identificere relevante kontekstuelle perspektiver
(forståelse)
- Organisere og kommunikere refleksionerne og resultaterne af det
problembaserede projektarbejde mundtligt, grafisk og skriftligt
(forståelse)
- Organisere og styre et længere projektforløb under hensyntagen
til gruppe- og vejledersamarbejde (anvendelse)
- Analysere processen i udførelsen af projektet fra et
projektstyrings-synspunkt og reflektere over individuel læring og
gruppelæring (analyse)
- Formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende korrekt terminologi til at diskutere projektet og
medieteknologi-relaterede aspekter deraf (forståelse)
- Tage selvstændigt ansvar for egen læring i en 2-3 måneders
projektperiode og generalisere de opnåede erfaringer (syntese)
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt
- Identificere og udvikle egne behov/muligheder for fortsat
læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design fra begge sider af skærmen |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Med til projektdokumentationen hører:
• Skriftlig projektrapport
• Medieteknologisk produkt
• A/V produktion der illustrerer og opsummerer projektet |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |