Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Deltagelse i forrige semesters eksamen og godkendt klinisk ophold.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
At lære den studerende at mestre lægens roller i sundhedsvæsenet
og samfundet.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for grundlaget for diagnoseprocessen
- Have kendskab til begreberne sensitivitet og specificitet samt
prædiktive værdier af positive og negative test
- Gøre rede for medicinallovgivning i forbindelse med udøvelse af
funktion som læge i overensstemmelse med autorisationsloven,
sundhedsloven, klage‐ og erstatningslovgivningen og anden relevant
lovgivning
- Gøre rede for begrebet utilsigtede hændelser, beskrive formålet
med indberetninger af utilsigtede hændelser, samt kende til den
gældende lovgivning
- Kendskab til de vigtigste internationale konventioner af
betydning for lægens arbejde
- Gøre rede for retsmedicinske undersøgelsesmetoder i beskyttelse
af spor
- Beskrive dødsårsager og dødsmåder samt hyppige retsmedicinske
fund
- Kende metoder til personidentifikation, herunder retsgenetiske
metoder
- Kende til lægelige aspekter i forbindelse med tortur
- Redegøre for samspillet mellem biomedicinske, psykiske og
sociale processer i udviklingen af sygdomme og
funktionsnedsættelser blandt børn, voksne og ældre
- Redegøre for betydningen af inddragelse af patienter i
udredning og behandling
- Kende til den praktiserende læge som primær, personlig,
kontinuerlig og koordinerende fagperson for den enkelte patient og
dennes familie og som lægelig samarbejdspartner med det øvrige
social‐og sundhedsvæsen i lokalsamfundet, samt det specialiserede
sundhedsvæsen.
- Beskrive læge-patientforholdets betydning for effekten af den
praktiserende læges arbejde
Færdigheder
- Foretage ligsyn og udfærdige dødsattest
- Udfærdige politiattest og lægeattester
- Analysere og vurdere den uvisiterede patients symptomer,
patienten med kronisk sygdom og patienter med uforklarede
symptomer
- Demonstrere færdigheder i kommunikation, klinisk samtale,
klinisk undersøgelse, kliniske beslutninger, klinisk behandling,
omsorg og støtte patientens motivation
Kompetencer
- Reflektere over hvorledes forskelle i prævalens og incidens af
sygdomme og symptomer i befolkningen, almen praksis og sygehus har
betydning for diagnostik og behandling
- Udføre lægelige opgaver under udvisning af omhu og
samvittighedsfuldhed og følge anden lov‐og
standsprincipper
- Vurdere lægens roller og kliniske opgaver i det samlede
sundheds‐og socialvæsen i fagligt, tværfagligt, interprofessionelt
og tværsektorielt samspil
- Integrere viden, færdigheder og kompetencer fra forskellige
specialer
- Udrede, diagnosticere, behandle og rehabilitere patienter med
almindeligt forekommende akutte og kroniske sygdomme samt
livstruende sygdomme
- Inddrage patienten i beslutningsprocessen og handle ud fra
patientens hele livssituation og forudsætninger
- Inddrage etiske overvejelser i håndtering af den enkelte og
grupper af patienter
- Bruge konsultationsprocessen som et kommunikativt redskab
- Udarbejde behandlingsplaner og individuelle målsætninger med
behandling for hyppige lidelser
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
Prøver
Prøvens navn | Lægen i samfundet: Retsmedicin og Almen medicin |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.