Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Det er en forudsætning, at alle eksamener på 1. og 2. semester er
bestået og alle kliniske ophold er godkendte
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Redegøre for barnets normale vækst og psykomotoriske
udvikling
- Redegøre for barnets ernæringsbehov
- Skelne fysiologiske fra patologiske tilstande
- Redegøre for almindelige pædiatriske sygdomme
- Kendskab til børns akutte, livstruende tilstande
- Redegøre for diagnostik og praktisk håndtering af det ustabile,
akut syge barn
- Kende basale principper for genoplivning af børn
- Redegøre for de hyppigste syndromstigmata
- Beskrive almindelige og alvorlige genetisk betingede
sygdomme
- Beskrive tegn på omsorgssvigt og den praktiske håndtering
- Beskrive principper for forebyggende tiltag i barndommen,
herunder primært kommunale opgaver samt vaccinationsprogram og
børneundersøgelser
Færdigheder
- Skabe en god og alderssvarende kontakt til barnet og
forældrene
- Optage en aldersrelevant og problemrelevant anamnese
- Gennemføre en alders- og problemrelevant objektiv undersøgelse
herunder vurdering af barnets fysiske og psykomotoriske
udvikling
- Struktureret og prioriteret journalføre anamnese, objektive
fund, konklusion og plan for udredning, behandling og
monitorering
- Afvikle stuegang og modtage akut indlagte børn i tværfagligt
samarbejde
- Redegøre for klinisk præsentation af de almindelige pædiatriske
tilstande
- Rådgive om børns medicinske, psykosociale og udviklingsmæssige
problemer
- Formidle principper for forebyggende tiltag i
barndommen
Kompetencer
- Anvende viden og færdigheder i relation til diagnostik og
behandling af almindelige tilstande hos børn
- Præsentere barnets sygehistorie med tilstrækkelige og
nødvendige anamnestiske oplysninger og objektive fund samt
konklusion og forslag til videre håndtering
- Skal med udgangspunkt i forældrenes og barnets forståelse være
i stand til at fortælle forældrene og barnet om tilstand, udredning
og behandlingsplan samt prognose
- Kommunikere betydning af forebyggelse i almindelighed samt af
klinisk-genetiske resultater
- Skal være selvstændig og udfarende og kende egne grænser
- Skal kunne reflektere og kritisk undres over evidens og klinisk
praksis
- Samarbejde omkring refleksion og læring med udgangspunkt i
specifikke patientforløb
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
kliniske ophold
Prøver
Prøvens navn | Pædiatri |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Er du allerede indskrevet på et semester, bedes du orientere dig
i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.