Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Bestået modul 1.1, 1.2, 2.1 og 2.2
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- beskrive børneafdelingers arbejdsområde og arbejdsformer
- redegøre for almindeligt forekommende sygdomsproblemer hos børn
og disses diagnostik og behandling
- kende til betydningen af børns ernæring
- beskrive almindelige og væsentlige genetiske syndromer
- redegøre for primær diagnose og behandling af svær akut sygdom
hos børn.
Færdigheder
- identificere det akut og det kronisk syge barn
- indsamle og fortolke kliniske oplysninger om syge børn og på
baggrund af disse foretage en primær vurdering og rapportere
dette effektivt
- skabe kontakt til børn i alle aldre
- optage en alderstilpasset anamnese
- målrette anamneseoptagelse og klinisk undersøgelse til
problemstillingen
- gennemføre en alderstilpasset klinisk undersøgelse med
udgangspunkt i opnået viden
- vurdere et barn, særligt med hensyn til bevidsthed, befindende
(herunder smerter og angst), respiration, kredsløb, hydrering,
ernæring, vækst, psykomotorisk udvikling og kønsmodning
- kende syndromstigmata og identificere disse
- rådgive om børns medicinske, psykosociale og udviklingsmæssige
problemer under hensyntagen til de specielle kommunikative
forhold, der gør sig gældende i individuelle familier
- formidle principper for forebyggende tiltag hos børn.
Kompetencer
- anvende viden og færdigheder i relation til diagnostik og
behandling af sygdomme hos børn samt kommunikere omkring den
pædiatriske problemstilling, herunder farmakologiske
overvejelser
- kommunikere betydning af forebyggelse i almindelighed samt
klinisk genetiske resultater.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
Prøver
Prøvens navn | Pædiatri |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.