Den interne og eksterne kommunikation i forhold til forretningen og andre samarbejdspartnere udnævnes ofte som en af de største udfordringer, som it-lederen står overfor. Lederen skal have styr på kommunikationen sideløbende med, at vedkommende ofte står i spidsen for igangværende projekter og tiltag. Sidstnævnte er ofte er forbundet med organisatoriske forandringer, som det kan være udfordrende at lede.
Gennem fagpakken behandles følgende områder:
· Generel kommunikationsteori.
· Forretningsrelateret it-kommunikation.
· Coaching og ledelseskommunikation.
· Forståelse for samspillet mellem it og organisation.
· Forandringsledelse.
· Udfordringer og modstand mod forandring.
· Forandringsstrategier.
· Forandringsagenter.
· Forandringsanalyse.
Målet er at give deltageren en teoretisk forståelse samt en række værktøjer inden for intern og ekstern kommunikation, som kan forbedre it-lederens praksis. Fokus vil være rettet mod at få opbygget forståelse for it-ledelsespraksis. Der vil i særlig grad være fokus på it-lederens evner til at kommunikere om it-relaterede forhold og forstå de organisatoriske forandringer, der er forbundet med implementering og ledelse af it. Der vil desuden være fokus på kommunikationens indhold samt på it-lederens evner til at lede organisatoriske forandringer.
Specifikt er det målet, at deltagerne - efter at have gennemført kursets aktiviteter - er i stand til:
· at sammenfatte og redegøre for teori om kommunikation og forandringsledelse i forbindelse med it i en organisatorisk sammenhæng.
· at sammenfatte og redegøre for teori om kommunikation i en it-mæssig kontekst.
· at sammenfatte og redegøre for teori om forandring og de konsekvenser, som implementering af it medfører.
· at sammenfatte og redegøre for teori om forandringsstrategier og konsekvenserne heraf.
· at anvende ovennævnte teorier til, i en konkret case, at analysere de ledelsesmæssige betingelser og udfordringer i forbindelse med kommunikation eller forandringer.
· at diskutere forskellige løsningsmuligheder, argumentere for den valgte løsning ved anvendelse af teori og reflektere over konsekvenser og begrænsninger.
· at diskutere teoriernes relevans i relation til egen ledelsespraksis og foreslå forbedringer i denne praksis.
· at reflektere over egen evne til at håndtere lederrollen i relation til forandringer og kommunikation.
· at kommunikere om udfordringer og løsningsmuligheder til diverse interessenter, fx forretningsledelsen og brugerne.
2-dages seminar med teoretiske indlæg og gruppediskussioner, gruppedialog, aflevering af opgaver.
Der er tæt integration mellem teori og praksis i undervisningen, hvor relevante metoder og teorier bringes i spil og diskuteres i forhold til deltagernes roller som ledere af it.
Prøvens navn | Kommunikation og forandringsledelse |
Prøveform | Skriftlig
Faget afsluttes med en individuel intern skriftlig opgave. Den
udarbejdes hjemmefra over en uge, og der gives karakter efter
7-trins skalaen. Den samlede opgave har et omfang af min. 9 og max.
12 sider. Deltageren skal i opgaven besvare en række spørgsmål, som
er formuleret af den fagpakkeansvarlige. Derudover vil der være en
mindre refleksionsopgave.
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på: • at de teoretiske emner præsenteres kort og sammenfattet. • at egen praksis sættes i relation til viden og erfaringer uden for en selv. • at opgaven afspejler teoretisk og metodisk viden om emnerne. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT Communication and Change Management |
Modulkode | MAITOITL220 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Nærmere oplysning om starttid: https://www.master-it-vest.dk/fagpakker/organisation.html |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |