Modulet har som sit sigte at give den studerende viden om og erfaring med at arbejde videnskabeligt i problemorienterede undersøgelser af læring og læreprocesser samt problematikker forbundet med dette. Modulet giver indsigt i forskellige faser af empiriske studier af læring og læreprocesser herunder problemformulering, undersøgelsesdesign, indsamling af empiri, analyse af empiri, teoretisk diskussion og perspektivering samt den gensidige afhængighed mellem de forskellige faser i empiriske studier.
Idet der bygges videre på 1. semesters modul om Læringsteori, Videnskabsteori og metode I, arbejdes der med at kunne foretage begrundede og reflekterede valg i forhold til design af studier inden for specialiseringsområdet, herunder at kunne vurdere og kritisk reflektere over implikationer (dvs. konsekvenser eller betydninger) af valg og design, samt at kunne forholde sig kritisk til og diskutere videnskabsteoretiske og forskningsetiske spørgsmål af relevans for valg af undersøgelsesdesign.
Prøvens navn | Videnskabsteori og metode II - oplæg til masterprojekt |
Prøveform | Skriftlig
Prøven består af et skriftligt udarbejdet oplæg til 4. semesters
masterprojekt, som bl.a. indeholder beskrivelse af problemfelt, en
foreløbig problemformulering samt faglige overvejelser vedr. teori,
videnskabsteori, metoder og evt. empiri, der skal indgå i specialet
for at undersøge problemformuleringen.
Det skriftlige oplæg kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende. Produktkrav/sidetal: mindst 3 og højst 5 sider pr. studerende. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Philosophy of Science and Methodology II - prelude to masterthesis |
Modulkode | MAELF202019 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Alt efter valg af masterforløb. |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for efteruddannelse i Læring og Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |