Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået på 1.- 3. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne beskrive en funktion i et mekanisk system, hvor
der sker ændringer i kræfter og bevægelser ved simple mekaniske
funktionssammenhænge.
- Skal kunne anvende maskintekniske grundfunktioner og
grundelementer såsom at samle, at lejre, at tætne, at koble, at
geare o.l.
- Skal kunne konstruere et mekanisk system baseret på en valgt
principiel løsning.
- Skal kunne gennemføre statiske beregninger af kræfter,
momenter, udbøjninger og spændinger i udvalgte komponenter i
mekaniske systemer.
- Skal kunne udarbejde løsninger under hensyntagen til funktions-
og betjeningskrav, fremstillings- og materialemuligheder,
pålidelighed mv., samt præsentere disse i form af skitser,
konstruktionstegninger og evt. modeller.
- Skal kunne gennemføre en dynamisk simulering af løsningen under
relevante driftsforhold, for at fastlægge de dynamiske
belastningsforhold på strukturelle dele og maskinelementer.
- Skal kunne vurdere de valgte løsningers hensigtsmæssighed i
forhold til alternative skitsemæssigt beskrevne
løsninger.
Færdigheder
- Skal kunne forstå centrale begreber, teorier og metoder
vedrørende projektenhedens maskindesign, samt kunne anvende disse
centrale begreber, teorier og metoder til analyse af konstruktioner
og konstruktionsdetaljers pålidelighed.
- Skal kunne vurdere de samlede omkostninger inklusive maskintid
og tidsforbrug ved en nul-serie eller en realistisk
serieproduktion.
- Skal kunne vurdere udviklingsomkostningerne, og dets
indflydelse på de samlede omkostninger og kunne vurdere af den
samlede tilbagebetalingsperiode ved en realistisk
serieproduktion.
- Skal kunne opbygge en projektrapport efter fagområdets normer,
inddrage relevant litteratur og formidle projektets problemstilling
og resultater skriftligt og mundtligt på en sammenhængende måde,
herunder sammenhængen mellem problemformuleringen, projektets
udførelse og de væsentligste konklusioner.
- Skal kunne begrunde valg af metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet, samt vurdere projektets
problemstilling i relevant faglig og teoretisk kontekst.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur og formidle projektets problemstilling og
resultater skriftligt og mundtligt på en sammenhængende måde,
herunder sammenhængen mellem problemformuleringen, projektets
udførelse og de væsentligste konklusioner.
- Begrunde valg af metoder, modeller og andre redskaber benyttet
i projektarbejdet, samt vurdere projektets problemstilling i
relevant faglig og teoretisk kontekst.
Kompetencer
- Skal med udgangspunkt i et konkret industrielt produkt kunne
redegøre for samspillet mellem produktets overordnede struktur og
delkomponenter.
- Skal kunne redegøre for indhold og betydning af
kravspecifikationer.
- Skal kunne anvende systematiske metoder til at opsøge
principielle løsninger.
- Skal kunne benytte korrekte begreber, notationer og
symboler.
- Skal kunne demonstrere fortrolighed med korrekt teknisk
kommunikation og dokumentation.
- Skal kunne varetage planlægning og gennemførelse af et projekt
og håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver under
projektarbejdet samt bidrage til projektgruppens arbejde og
resultater.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling
og læring indenfor fagområdet.
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt og håndtere
komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet
samt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater.
- Identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og læring
indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Maskindesign |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |