Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i MMT-uddannelsens første år eller
tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Med baggrund i den på 1. og 2. semester opnåede forståelse af
teknologiske, organisatoriske og strategiske forhold skal
deltagerne i løbet af 3. semester blive i stand til at gennemføre
en bred virksomhedsanalyse med henblik på at definere en relevant
og strategisk betydningsfuld problemstilling, som kræver
forretningsudvikling. Deltageren skal ud fra analysen kunne udvikle
helhedsbetonede koncepter og detailløsninger, kritisk vurdere
perspektiver og konsekvenser heraf, samt udarbejde en plan for det
videre arbejde med konkretisering og gennemførelse af løsningen.
Projektet er således i modsætning til projekterne på første år ikke
alene analyserende men tillige handlingsorienteret gennem
planlægning af forandringstiltag.
Læringsmål
Viden
- Har opnået et overblik over teorier, begreber, metoder og
værktøjer inden for forandringsledelse, interventionsstrategier,
lederen som forandringsagent, fremmende og hæmmende faktorer for
forandring på individ-, gruppe- og virksomhedsniveau (herunder magt
og politik i organisationer), som er baseret på højeste
internationale forskning inden for områderne.
- Har opnået en praksisrelevant forståelse af disse teorier og
metoder og deres begrænsninger gennem anvendelse heraf på
identificerede fænomener i egen virksomhed.
Færdigheder
- Skal kunne anvende de nævnte fagområders teorier, begreber,
metoder og værktøjer til at planlægge forretningsmæssige
udviklingstiltag, som har forventet høj sandsynlighed for at kunne
gennemføres i en given virksomhed, som hovedregel deltagerens
egen.
- Skal kunne udvikle og planlægge et forretningsmæssigt
forandringsprojekt, som identificerer og tager højde for relevante
fremmende og hæmmende faktorer for forretningstiltagets
gennemførelse.
- Skal kunne præsentere, argumentere og vurdere den pågældende
plans realisme.
- Mestre de videnskabelige metoder og generelle færdigheder der
knytter sig til specialets fagområde
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, benytte
korrekt fagsprog, dokumentere ekstensiv inddragelse af relevant
originallitteratur, formidle og diskutere projektets
forskningsbaserede grundlag og problemstilling og resultater
skriftligt, grafisk og mundtligt på en sammenhængende måde.
- Kritisk vurdere projektets resultater i forhold til relevant
originallitteratur og gængse videnskabelige metoder, modeller samt
vurdere og diskutere projektets problemstilling i relevant
tekniskvidenskabelig kontekst.
- Perspektivere og vurdere projektets potentiale for videre
udvikling.
Kompetencer
- Skal kunne arbejde sammen med en virksomhed og dens forskellige
afdelinger på en akademisk men samtidig praktisk relevant måde og
kunne formidle resultaterne heraf til ikke både fagfæller og
ikke-specialister.
Undervisningsform
Undervisningsformen er en blanding af forelæsninger, workshops,
opgave-/ caseløsninger og individuelt problembaseret projektarbejde
som hovedregel med udgangspunkt i egen virksomhed. Det individuelle
projektarbejde planlægges af den enkelte studerende i samarbejde
med en vejleder. I vejledningssituationen dannes mindre grupper af
deltagere som sparrer med hinanden.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Forretningsudvikling – design og planlægning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |