Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 2. semester på
bacheloruddannelsen i globale forretningssystemer eller tilsvarende
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have opnået omfattende forståelse af forretningssystemets
og problemets kontekst og gennemføre relevante analyser og
vurderinger af et system/undersystem i en virksomhed på baggrund af
identifikation af teorier, modeller og principper.
- Skal have opnået forståelse af sammenhængene mellem interne og
eksterne faktorer samt konsekvenserne af manglende overensstemmelse
af disse på forretningssystemets effektivitet.
Færdigheder
- Skal kunne anvende forskellige dataindsamlings- og
databehandlingsmetoder.
- Skal kunne anvende teori, modeller, og principper inden for
operations management/driftsledelse til identifikation af
forbedringsmuligheder og løsningsforslag.
- Skal kunne vælge, beskrive og anvende relevante tekniske,
naturvidenskabelige og/eller samfundsvidenskabelige modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling.
- Skal kunne opstille og prioritere krav til bearbejdningen, hvad
enten denne er analytisk eller løsningsorienteret.
- Skal kunne gennemføre en metodisk og konsekvent faglig
vurdering af de opnåede resultater og disses pålidelighed og
gyldighed.
- Skal kunne bearbejde den valgte problemstilling med inddragelse
af relevante sammenhænge og/eller perspektiver.
- Skal kunne gennemføre en metodisk og konsekvent analyse af
resultaterne af denne bearbejdning og drage konklusioner på
baggrund heraf.
- Skal kunne foretage systematisk valg af metoder til
videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning.
- Skal kunne foretage en kritisk vurdering af relevansen af den
indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de
valgte modeller, teorier og/eller metoders egnethed.
- Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater og
arbejdsprocesser på en klart struktureret, sammenhængende og præcis
måde, såvel skriftligt og grafisk som mundtligt.
- Skal kunne identificere, modellere og analysere dynamiske
og/eller stokastiske fænomener, der påvirker forretningssystemets
effektivitet samt vælge, anvende og evaluere statistiske metoder,
som er nødvendige for at gennemføre P2 projektet og lignende
projekter.
Kompetencer
- Skal kunne omsætte analyseresultaterne til et velbegrundet
løsningsdesign.
- Skal kunne kommunikere kompliceret fagrelateret stof
professionelt til såvel fagmiljø som praksismiljøer.
- Skal kunne planlægge og styre et projektarbejde og organisere
gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder under hensyntagen til
tidligere erfaringer.
- Skal kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage
sider, og der ud fra forbedre samarbejdet i fremtidige grupper,
reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger af
eventuelle gruppekonflikter.
- Skal kunne analysere egen læreproces, med henblik på at
identificere stærke og svage sider, og der ud fra at overveje
videre studieforløb og studieindsats.
- Skal kunne beskrive og reflektere over egen rolle i
gruppesamarbejdet.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 7
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS projekt forventes der en arbejdsbyrde på
450 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Beskrivelse, analyse, løsningsudvikling og vurdering af et
forretningssystem |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |