Problembaseret læring

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Dette modul giver en introduktion til de vigtigste elementer i kunst- og teknologiprojekter: problembaseret læring og projektarbejde, herunder problemformulering, kunstnerisk praksis, videnskabelige metoder og teknologiske værktøjer.

Desuden gives en introduktion til metoder og værktøjer i forbindelse med projektarbejde, gruppearbejde og vejledning. Modulet er tilrettelagt som et mindre projekt, herunder forelæsninger og workshops.

I forbindelse med modulet kan der blive udbudt fag inden for følgende område:

  • Problembaseret læring

Læringsmål

Viden

I dette modul skal den studerende opnå grundlæggende viden om:

  • problembaseret læring
  • gruppesamarbejde og konflikthåndtering
  • projektorganisering og tidsstyring
  • metoder til projektarbejde guidet af praksis indenfor kunst og teknologi
  • betydningen af metodevalg
  • problemidentifikation, problemanalyse og problemformulering inden for kunst og teknologi
  • procesanalyse
  • grundlæggende studieteknik

Færdigheder

I dette modul skal den studerende opnå færdigheder i at:

  • identificere og formulere en problemstilling inden for kunst og teknologi
  • arbejde problemorienteret indenfor kunst og teknologi
  • beskrive og dokumentere valg af metoder til løsning af en defineret problemstilling
  • indsamle og anvende relevant viden og empiri i forhold til en defineret problemstilling
  • empiriindsamling på grundlæggende niveau i forhold til kunst og teknologi projekter

Kompetencer

I dette modul skal den studerende opnå kompetencer i at:

  • strukturere et problembaseret projektforløb
  • identificere egne læringsbehov og strukturere egne læreprocesser
  • arbejde problemorienteret indenfor kunst og teknologi
  • reflektere over egen faglig identitet og egne læreprocesser
  • deltage i faglige og tværfaglige samarbejdsprojekter med henblik på at løse en defineret problemstilling.

Undervisningsform

Arbejdsformer: Gruppearbejde

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring
Prøveform
Skriftlig
Aflevering: i grupper eller individuelt

Omfang: den skriftlige del må ikke overstige 5 sider pr. studerende.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-Based Learning
ModulkodeKOTBA202002
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Kunst, Sundhed og Teknologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske Fakultet