Formålet med modulet er, at give deltagerne nye kompetencer til at forstå og udvikle styringsmodeller, så økonomistyring kan anvendes som ledelsesform på kommunale velfærdsområder samt i relation sundhedsvæsenet. Deltagernes viden om anvendelse af ledelses- og styringsmodeller fra tidligere fag vil løbende blive inddraget. I undervisningen præsenteres praktiske erfaringer med økonomistyring i en række offentlige virksomheder som grundlag for diskussion af metoder, teknikker og teorier.
Det er formålet, at undervisningen skal give inspiration og viden til at kunne deltage i udviklingen og indførelsen af nye økonomistyrings-, ledelses- og rapporteringsmetoder i kommuner og regioner. Der opnås indsigt i de nyeste metoder og teknikker vedrørende arbejdsmetoder og modeller. Endelig opnås et grundlag for at kunne vurdere, hvad der kan forventes af økonomistyringsmodeller og -tekniker i en moderne offentlig virksomhed.
Formålet er desuden at give deltagerne forståelsesrammer, der muliggør kritisk refleksion over styringsprincipper og styringsformer, som man møder dem i den offentlige sektor. Deltagerne får indsigt i de styringsmæssige rammer og vilkår i forskellige typer offentlige virksomheder, således at evnen til konstruktivt at oversætte og tilpasse nye modeller og teknikker udvikles, så de giver mening i den enkelte organisation.
Modulet vil fokusere på, hvordan den økonomisk styring, primært med udgangspunkt i forskellige former for budgetmodeller, kan tilrettelæges i de enkelte kommuner og regioner for skabe en god styring i forhold til de decentrale enheder på de store velfærdsområder. Som det samlende begreb for økonomistyringens transformation er der i faget særligt fokus på effektbase-ret økonomistyring i kommuner og Value Based Health Care i sundhedsvæsenet, hvor styringsmodeller med omkostningseffektivitet og værdiskabelse som omdrejningspunkt udvikles med henblik på at øge det decentrale ledelsesrum.
Undervejs i kurset relateres litteraturen i et vist omfang til litteratur, som de studerende har stiftet bekendtskab med i deres uddannelse, fx omkring budgettering, omkostningsteori, incitamenter og motivation mv.
Modulet er især relateret til ”Budgetlægningsdesign og Incitamentsbaseret Styring”.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
- og overblik over design og udvikling af økonomistyringsmodeller i den offentlige sektor.
- budget- og tildelingsmodeller, effektbaseret styring samt incitamenter i den regioner og kommuner.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
- analysere fordele og ulemper ved konkrete udformninger af økonomi-styringsprincipper og økonomistyringsmodeller i regioner og kommuner.
- identificere, hvorledes økonomistyringsmodeller kan ændres, samt hvilke konsekvenser dette vil have for incitamenter og adfærd.
Det er målet, at den studerende efter modulet kan:
- deltage i udvikling af koncepter for nye budget- og tildelingsmodeller i kommuner samt til at udarbejde nye koncepter for økonomistyring, så der tages hensyn til konkrete strukturer og politikker.
- analysere konsekvenserne af forskellige former for økonomisk styring i udvikling i sundhedsvæsenet samt til at udvikle nye styringsformer baseret på værdibaseret styring.
Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes bl.a. summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen.
Der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases.
5 ECTS.
Prøvens navn | Effektbaseret økonomistyring i kommuner og regioner |
Prøveform | Mundtlig
Individuel mundtlig eksamen. Varighed: 20 min. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Performance based budgeting in local government organizations |
Modulkode | KAØKO201616 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | AAU Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |