Indhold
Vignetmetode er en sociologisk undersøgelsesmetode, der kan
anvendes til at afdække befolkningsgruppers holdninger til og
vurderinger af meget konkrete spørgsmål. Vignetter er korte cases
som beskriver en konkret situation. Til hver case stilles spørgsmål
til respondentens holdning til situationen, til aktørerne og de
handlinger der er beskrevet i casen. Vignetterne præsenteres for
respondenter, der tager stilling til casen, de handlinger der er
beskrevet i casen og evt. handlinger, der kunne foretages på
baggrund af den i casen beskrevne situation.
Modsat andre holdningsundersøgelser, der kan afdække overordnede holdninger, giver vignetmetoden mulighed for at afdække konkrete holdninger til socialt arbejde og sociale problemer, idet konteksten for situationen er velbeskrevet i den case, der udgør vignetten. Vignetmetoden kan desuden anvendes som redskab til faglig udvikling, idet de konkrete cases med tilhørende spørgsmål danner et godt udgangspunkt for faglige diskussioner.
Mål
Valgfagets formål er, at de studerende bliver i stand til at
anvende og kritisk vurdere vignetbaseret forskning samt selv bliver
i stand til at gennemføre vignetundersøgelser. De studerende skal
endvidere tilegne sig kendskab til, hvordan vignetmetoden kan
bruges til faglig udvikling inden for praksis i socialt arbejde. På
den måde sigter kurset overordnet mod, at give de studerende
praktiske færdigheder i undersøgelse og udvikling af socialt
arbejde.
Prøvens navn | Vignetmetode |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Vignette Methods |
Modulkode | KASOA20194S1 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |