Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Alle forudgående moduler skal være bestået med mindst 02.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne i relation til viden, kompetencer og
færdigheder:
- Udfærdige en problemformulering, som kan styre og strukturere
arbejdet med kandidatafhandlingen og dens indhold.
- Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende.
- Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for
at løse problemet
- Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt besvarelsen
af spørgsmål og ved løsningen af problemet.
- Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
- Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
- Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet.
- Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion.
- Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
Fagindhold og sammenhæng med øvrige moduler/semestre
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri.
Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle
kontekst.
Læringsmål
Viden
Det er målet, at den studerende efter kandidatspecialet kan:
- identificere videnskabelige problemstillinger inden for
feltet
- reflektere over internationalt relaterede problemstillinger på
et videnskabeligt grundlag
Færdigheder
Det er målet, at den studerende efter kandidatspecialet kan:
- applicere økonomistyringsteorier på konkrete problemstillinger,
enten fra et empirisk eller teoretisk udgangspunkt
- udvælge relevant teori, metode og redskaber og på et
videnskabeligt grundlag opstille løsningsmodeller
- analysere problemstillinger for virksomhedens medarbejdere og
ledelse
- formidle forskningsbaseret viden
- diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger
med både fagfæller og ikke-specialister
Kompetencer
Det er målet, at den studerende efter kandidatspecialet kan:
- styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse,
uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
- planlægge og udvikle udviklingsprojekter inden for
økonomistyring
- foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks
sammenhæng
- selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt
samarbejde og påtage sig professionelt ansvar
- argumentere på et videnskabeligt grundlag
- selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og
specialisering
Undervisningsform
Omfatter et specialearbejde af en eller flere studerende.
Projektarbejdet tager udgangspunkt i en afgrænset
økonomistyringsmæssig problemstilling – fra praksis og/eller teori.
De studerende får tilknyttet en vejleder.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Speciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Der afholdes mundtlig eksamen med udgangspunkt i specialet, med
ekstern censur.
Hvis flere studerende har arbejdet i gruppe om udfærdigelsen af
specialet,
skal de eksamineres som gruppe. |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |