Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er et kursusmodul med fokus på integration af viden om
kliniske problemstillinger og viden om videregående
musikterapiteori, terapiteori og klinisk forskning. Der fokuseres
endvidere på formidling af ovenstående i forhold til potentielle
samarbejdsparter og aftagergrupper.
Modulet giver et overblik over anvendelse af musikterapi
indenfor en bred vifte af områder, ligesom det giver mulighed for
en begyndende specialisering hos den enkelte studerende.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- evidensbaseret musikterapeutisk praksis i relation til hvilke
specifikke behov musikterapi kan afhjælpe hos diverse
klientmålgrupper
- psykodynamiske og andre terapiteoretiske indgangsvinkler i
lyset af musikterapeutisk praksis
- centrale og udvalgte musikterapiteorier belyst ud fra
terapiteoretiske og metateoretiske modeller
- musikterapeuters faglige integration og -kommunikation i et
tværfagligt perspektiv
- læringsprocesser, fx ved inddragelse af portefølje med
udgangspunkt i læst og anvendt musikterapiteori fra semestre på
Bacheloruddannelsen i Musikterapi (teoretisk portefølje)
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer i:
- på et udvidet kritisk niveau definere en udvalgt
klientmålgruppe med henblik på diagnose og demografiske data, samt
argumentere for de specifikke behov musikterapi kan afhjælpe
- med udgangspunkt i en klinisk problemstilling at udvælge
musikterapeutiske metoder og teknikker (evt. assessment) samt
relevant musikterapiteori, terapiteori og klinisk forskning
- selvstændigt at inddrage og omsætte musikterapiteoretisk viden
til anvendelse i et integrativt perspektiv i en tværfaglig
kontekst
- selvstændigt at disponere og strukturere fagligt stof i
synopsisform som oplæg til mundtlig formidling, samt omsætte
praksisforståelse og teoretisk viden i en fokuseret og kritisk
refleksiv syntese og formidling rettet mod en defineret
faggruppe
- på et udvidet niveau at kunne beherske akademisk
skriftlighed
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at overskue relevant musikterapiteoris potentiale i forhold til
at definere, afgrænse og beskrive klinisk praksis
- på et kritisk reflekterende niveau at kunne identificere og
formulere et specifikt, fagrelateret problem i forhold til
musikterapeutisk praksis og formidle dette i et præcist fagsprog,
tilpasset en udvalgt faggruppe
- at analysere terapeutiske valg og diskutere forholdet mellem
praksis, teori, metateori, forskning og videnskabsteori
- selvstændigt at strukturere og anvende læringsmapper
(portefølje) i et fremadrettet perspektiv for
kandidatuddannelsen
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videregående musikterapiteori samt terapiteori |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven tager udgangspunkt i en individuelt udarbejdet synopsis, der
er afleveret forud for prøven. Prøven foregår som en formidling til
en af den studerende udvalgt faggruppe, Synopsen skal være på
mindst 6 og højst 8 sider, eksklusiv litteraturliste. Normeret
prøvetid er 30 min. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |