Design af læring og forandringsprocesser

2021/2022

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Inden for temarammen ”Design af lærings- og forandringsprocesser” gives en grundlæggende introduktion til teoretiske og metodiske tilgange til design af lærings- og forandringsprocesser i organisationer og uddannelsesinstitutioner, herunder metodologiske implikationer i relation til forskellige typer interventioner. Modulet understøtter udviklingen af et konkret lærings- og forandringsdesign inden for det faglige område for det valgte 10-ECTS valgmodul på 8. semester.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Viden om

  • problemtyper relateret til semestrets temaramme ”Design af læring og forandringsprocesser”
  • design som lærings- og forandringsstrategi
  • designteori og metoder til læringsdesign samt etiske implikationer heraf værktøjer til at evaluere og agere i digitale læringsrum.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Færdigheder i

  • at arbejde problemorienteret med design af lærings- og forandringsprocesser, herunder analysere og vurdere det videnskabelige og metodiske grundlag for designudvikling
  • at skabe og understøtte dialoger med peers og i relation til interessenter samt håndtere beslutningsprocesser
  • at formidle, evaluere og videreudvikle løsningsmodeller, der knytter sig til forskellige designforståelser i et lærings- og forandringsperspektiv
  • at anvende fysiske og digitale redskaber i arbejdet med designudvikling.
     

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Kompetencer til

  • at kunne udvikle og evaluere læringsdesigns på et videnskabeligt og teoretisk grundlag, herunder reflektere over designets pædagogiske og didaktiske videreudvikling på baggrund af evalueringen
  • at kunne anvende data og digital information etisk forsvarligt og være i stand til at agere reflekteret som digitalt individ.

Undervisningsform

Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnDesign af læring og forandringsprocesser
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Modulet afprøves gennem to dele.

Først gennem nærmere specificeret aktiv deltagelse i modulets undervisning, herunder bidrag til undervisningsholdets samlede digitale produkt (f.eks. en wiki-platform omhandlende et fagområde inden for design af læreprocesser).

Modulet afsluttes med en skriftlig opgave (udarbejdet individuelt eller i grupper på højest 6 studerende). Den skriftlige opgave skal indeholde gruppens eller den studerendes refleksion og evaluering af egen læreproces i forhold til dels designfeltet og dels processen med at samskabe et digitalt læringsrum.
Ved gruppeaflevering skal det angives, hvem der er ansvarlig for hvilke afsnit.

Opgavens omfang: mindst 5 og højst 8 sider pr. gruppe. Ved individuelle studerende 3-4 sider.

Reeksamen sker gennem aflevering af en individuel skriftlig opgave. Opgaven er på mindst 8 og højest 10 sider og indeholder udvalgte bidrag fra egen produktion til undervisningsholdets samlede digitale produktion, samt refleksion over egen læreproces og det samskabte digitale læringsrum.
ECTS10
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelDesign of Learning and Innovative Change
ModulkodeKALFPK20224
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

StudienævnStudienævn for Læring, IT og Organisation (LIO)
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project