Kandidatspecialemodulet er koncentreret om udfærdigelse af et speciale om et emne, som den studerende frit vælger inden for uddannelsens faglige rammer. Kandidatspecialet kan enten være en teoretisk, metodisk eller analytisk orienteret afhandling eller være orienteret mod teoretisk og metodisk funderede praktiske og konstruktive kommunikationsløsninger.
Specialets emne godkendes af studienævnet. Emnet forelægges nævnet i form af en opgaveformulering, som skal indeholde en kort foreløbig problemformulering, en argumentation for emnets relevans og det teoretiske og metodiske udgangspunkt, samt angivelser af den centrale litteratur. Ved godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af specialet.
Der stilles en specialevejleder til rådighed for den studerende/de studerende i tilknytning til det problembaserede specialearbejde
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå viden om:
teori, metode og analyse inden for det kommunikationsfaglige område på højeste internationale niveau af relevans for det valgte specialeemne
forskningsarbejdets betingelser og implikationer samt videnskabelig redelighed og forskningsetik
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå færdigheder i:
selvstændigt og systematisk at skabe et overblik over relevant eksisterende viden inden for specialets emne
selvstændigt at vælge videnskabsteoretiske, teoretiske, metodiske, analytiske eller designmæssige tilgange af relevans for specialeemnet samt at begrunde disse faglige valg og prioriteringer
at anvende, videreudvikle og kritisk reflektere over teorier, metoder og indsatser af relevans for specialeemnet
at afgrænse, tilrettelægge og gennemføre undersøgelser af videnskabelig karakter
at strukturere og formidle den opnåede viden til fagfæller.
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå kompetencer til:
selvstændigt og systematisk at søge viden og udvælge og redegøre herfor samt planlægge og gennemføre udforskningen af kommunikationsfaglige emner
selvstændigt, kritisk reflekteret og problemorienteret at igangsætte og gennemføre fagligt arbejde inden for det kommunikationsfaglige område med et professionelt ansvar
på et problembaseret grundlag at tage ansvar for egne læringsbehov og strukturere egen faglig udvikling i relation til det kommunikationsfaglige område.
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator
og censor med udgangspunkt i en specialerapport, hvad enten dette
er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre.
Specialerapporten betragtes som gruppens fælles ansvar. Ved prøven
skal den/de studerende demonstrere viden, færdigheder og
kompetencer i overensstemmelse med de angivne læringsmål for
kandidatspecialemodulet.
Kandidatspecialet inkl. et 1-2 siders resume på et fremmedsprog (se nedenfor) udgør grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation. Resume: Der udarbejdes et resume på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider. Litteraturgrundlag: Minimum 2000 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til specialet. Sidetal: Kandidatspecialet skal være på mindst 35 og må højst være på 70 sider pr. studerende, højst 80 sider ved individuelt udarbejdede specialer. Normeret prøvetid ved én studerende 45 minutter, ved to studerende 75 og ved tre studerende 100 minutter. |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Master’s Thesis |
Modulkode | KAKOM202020 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA 4. semester |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |