Modulet giver teoretisk viden og praktiske færdigheder i at forstå og gøre brug af digitale visuelle praksisser i kommunikation. Digitale visuelle praksisser præsenteres som et interdisciplinært og tværgående vidensdomæne med sigte på sociale medier, journalistisk mediearbejde, audiovisuel organisations- og virksomhedskommunikation, kunst og visuel kultur. Vidensdomænets praksisfelt omfatter et bredt repertoire af visuelt baserede platforme som fx Instagram, Youtube, Vimo, Facebook og visuelle praksisser med emner der relaterer til videnskabelige og professionelle områder fx videnskab, politik, markedsføring, pædagogik og kunst. Tilsammen udgør samspillet mellem digitale platforme og visuelle praksisser rammen om modulets indhold. Perspektivet er, at visuelle praksisser er med til skabe viden, forståelse og handling i kommunikative processer. Målet med modulet er at skabe forudsætninger for hensigtsmæssig brug af visuelle praksisformer i social medieret kommunikation.
I lyset heraf baseres også fagets undervisning på en praksis, hvor der veksles mellem teori, analyse og digitale visuelle designs.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
teorier og metoder af særlig relevans for digitale visuelle praksisser som et interdisciplinært og tværgående vidensdomæne med sigte på sociale medier, journalistisk mediearbejde, organisations- og virksomhedskommunikation, kunst og visuel kultur
videnskabelige problemstillinger inden for det tværgående vidensdomæne, der indbefatter digitale teknologier, visuelle medieringsformer samt social og materiel praksis
digitale visuelle praksisser som teknologisk, socialt og kulturelt betinget
digital praksis som deltagelse og tilblivelse af designbeslutninger
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre videnskabelige metoder og redskaber inden for det visuelle tværgående vidensdomæne
at anvende visuelle billedmedier i design kommunikation som social praksis
at gennemføre faser af undersøgelse, ideudvikling og afprøvning i udarbejdelse af digitale visuelle designforslag
at kunne vurdere og vælge mellem videnskabelige teorier, metoder, redskaber og på baggrund heraf at diskutere analyse- og/eller løsningsmodeller inden for digitalt visuelt design og praksis
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer i:
selvstændigt at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af problemstillinger knyttet til digital visuel praksis
at anvende digital visuel praksis i samspil med andre videns- og professionelle domæner
at indgå i samarbejdskonstellationer hvor digitale visuelle designs er en del problemudforskning og/eller problemløsning
Der henvises til §17
Prøvens navn | Digital visuel praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og
den interne medbedømmer med udgangspunkt i et af den/de studerende
udarbejdet digitalt visuelt design samt relevant argumentation
herfor.
Sidetal: Den skriftlige argumentation for det digitale visuelle design må højst være på 5 sider pr. studerende, højst 10 sider ved individuelle opgaver, dog maksimalt 15 sider pr. gruppe. Normeret prøvetid: 15 min. pr. studerende + 5 minutter til gruppen. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Digital visual practice |
Modulkode | KAKDMVM2046 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |