Hvad er vilkårene for kommunikations- og formidlingsarbejde i et samfund præget af en stigende, gennemgribende æstetisering? Denne æstetisering kommer blandt andet til udtryk i selviscenesættelse på sociale medier, selvrealiseringsidealer og -strategier, betoningen af det sanselige, følelsesmæssige og autentiske i argumentationer og præsentationer, dyrkelsen af kreativitet som kilde til individets, virksomhedens og nationens udvikling samt mange andre samfundstrends. Kurset giver en teoretisk og historisk forståelse af æstetisering som samfundsfænomen og vil indføre den studerende i, hvordan der i kommunikations- og formidlingssammenhæng kan arbejdes praktisk med æstetisering. Det vil ske ud fra casestudier fra branding, sociale medier og museums- og andet kulturformidling.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
teorier om æstetetik og æstetisering i et kommunikations- og samfundsfagligt perspektiv baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet
mentalitetshistoriske forandringer i den moderne tidsalder af relevans for samfundets æstetisering
forskellige typer kommunikations- og formidlingsprodukter der bygger på æstetetik og æstetiseringsprocesser
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at mestre videnskabelige metoder og redskaber til analyse og konstruktion af æstetiserede kommunikationsprodukter
at kunne forholde sig kritisk-refleksiv til kommunikationsprodukter og den samfundsmæssige kontekst, hvori disse fungerer
at kunne vurdere og vælge mellem fagets videnskabelige teorier, metoder og redskaber og på baggrund heraf at diskutere analyse- og/eller løsningsmodeller inden for kommunikation og formidling
at kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af kommunikations- og formidlingsfaglige problemstillinger
selvstændigt at kunne reflektere over forekomsten og produktionen af æstetiserede kommunikationsprodukter i et samfundsmæssigt perspektiv
selvstændigt at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Kommunikation og formidling i et æstetiseret samfund |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på
15 sider og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes af eksaminator og intern medbedømmer. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Communication and dissemination in an aesthetized society |
Modulkode | KAKDMVM2036 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |