Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mål:
Formålet med modulet er at bibringe de studerende viden om ledelse
af it-udvikling, som en praktisk, tværfaglig og flerkulturel
disciplin. Der er særligt fokus på projektledelse, teamledelse og
håndtering af leverandør- og outsourcing forhold.
Indhold:
- Overblik over forskellige paradigmer indenfor it-udvikling samt
gennemgang af begreber, modeller og metoder af relevans for
praktisk gennemførsel af it-udviklingsprojekter.
- Forståelse for grundlæggende problemstillinger forbundet med
ledelse af it-udviklingsprojekter og hvordan disse kan
håndteres.
- Ledelse af teams: Gennemgang af forskellige typer af teams,
hvordan teams fungerer, hvordan beslutninger træffes i teams,
team-sammensætning, teambuilding, team-effektivitet, virtuelle og
flerkulturelle teams, løsning af konflikter i teams samt værktøjer
der understøtter samarbejde i teams.
- Leverandør og outsourcing forhold: Gennemgang af relevante
overvejelser i forbindelse med valg og håndtering af leverandører,
herunder fordele, udfordringer, omkostninger og styring af
outsourcing setups, ressourcer og relationer.
Læringsmål
Viden
- Opnår viden om, hvordan it-udviklingsprojekter, teams, og
leverandører ledes
- Opnår viden til at kunne forstå og reflektere over ledelse af
it-udviklingsprojekter på et videnskabeligt grundlag
Færdigheder
- Til kritisk at kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige
teorier, metoder og redskaber indenfor ledelse af it-udvikling,
bl.a. på baggrund af vurdering af den konkrete situation og
opgave
Kompetencer
- Til at kunne overskue og styre programmer bestående af en
portefølje af it-udviklingsprojekter
- Til at kunne analysere et it-udviklingsprojekt og de rammer det
foregår under med henblik på at vælge og tilpasse strategi og
udviklingsmodel for projektet
- Til at kunne organisere, planlægge, risikovurdere,
interessenthåndtere, estimere og budgettere
it-udviklingsprojekter
- Til at kunne tilrettelægge arbejdsprocesser og rammer for
projektarbejde på en måde som skaber høj produktivitet og
kvalitet
- Til at kunne styre arbejdsprodukter der udarbejdes under
projektarbejdet og konsekvensvurdere og styre ændringer til disse,
herunder planer og budgetter
- Til at kunne etablere, organisere og lede både almindelige,
tværkulturelle og virtuelle teams samt gennemføre team
building-aktiviteter og facilitere vidensdeling, samarbejde og
konfliktløsning i teams
- Til at kunne vælge leverandører og vurdere hvilken aftaleform
og relation, der ønskes med leverandøren, herunder være i stand til
at vurdere under hvilke omstændigheder og hvad, der med fordel kan
outsources
Undervisningsform
Modulet afvikles som en række af forelæsninger, hvor teorier og
metoder præsenteres og afprøves gennem mindre øvelser.
Undervisningen baseres på en kombination af lærebøger og
videnskabelige artikler, således at de studerende på udvalgte
områder får adgang til højeste internationale forskning,
introduceres for klassiske artikler indenfor området, samt generelt
lærer at læse og anvende videnskabelige artikler indenfor dette
fag. Som en del af undervisningen inddrages cases fra både
offentlige og private virksomheder.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modul 9: Ledelse af it-udvikling |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |