At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. procesdesign
og værdiskabelse gennem IT.
Indhold:
Der udarbejdes et studieprojekt som omfatter elementer fra samtlige
kurser. Projektet skal således omfatte:
1. Metodevalg og tilpasning af de valgte metoder (skal omfatte ca.
5 % af projektarbejdet).
2. Design af udvalgte dele af en organisatorisk proces jf. modul 5:
it-baseret forbedring af organisatoriske processer (skal omfatte
ca. 15 % af projektarbejdet).
3. Design af udvalgte dele af et it-baseret system som understøtter
den organisatoriske proces jf. modul 6: Design af it-baserede
systemer (skal omfatte ca. 50 % af projektarbejdet).
4. Udarbejdelse af en implementeringsstrategi, som omfatter
hvorledes de organisatoriske og teknologiske foran-dringer kan
håndteres jf. modul 7: Implementering af it-baserede systemer i
organisationer (skal omfatte ca. 10 % af projektarbejdet).
5. Reflektioner ang. de anvendte metoder med udgangspunkt i den
teori de studerende er præsenteret for gennem kurserne, og de
praktiske erfaringer de studerende har gjort sig gennem
projektarbejdet (skal omfatte ca. 20 % af projektarbejdet).
6. Projektet kan omfatte organisatoriske processer i både
offentlige og private organisationer og skal inkludere interaktion
med praksis.
7. Omfang: Projektet må maksimalt fylde 80 normalsider.
Udover de læringsmål der nævnes under modul 5, 6 og 7, skal de
studerende:
- Tilegne sig ny viden baseret på deres egne systematiske
refleksioner over egne erfaringer med at anvende viden og
færdigheder som tilegnes gennem modul 5, 6 og 7.
Udover de læringsmål der nævnes under modul 5, 6 og 7, skal de
studerende:
- Selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde med, samt påtage sig et professionelt ansvar
for både processen og resultatet. Tværfagligheden skal blandt andet
udmønte sig i, at de skal kunne anvende generelle
samfundsvidenskabe-lige teorier og metoder i forbindelse med
projektarbejdet og drage nytte af deres generel-le forståelse for,
hvordan både offentlige og private virksomheder fungerer
(kompetence #8).
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering. Dette omfatter både den mere langsigtede faglige
udvikling og specialisering (fx: vil jeg arbejde med
it-linjeledelse, ledelse af it-udviklingsprojekter, eller
it-baseret forretningsudvikling), og den specifikke kortsigtede og
afgrænsede faglige udvikling og specialisering som er nødvendig for
at kunne løse en ny udviklingsopgave, som forudsætter ny viden,
kompetence eller færdigheder (kompetence #9).
Projektet vil være særdeles repræsentativt i forhold til de opgaver kandidaterne vil skulle gennemføre og lede efter endt uddannelse, og giver de studerende mulighed for at anvende den viden og de færdigheder de lærer i kurserne på en realistisk, men mindre case. Læringsmålene herfor er tidligere beskrevet under modul 5, 6 og 7, så i den efterfølgende tabel beskrives kun de yderligere læringsmål for selve semesterprojektet.
Modulet gennemføres som problemorienteret projektarbejde, der er
tæt integreret med samtlige kurser på semestret. Der skabes tæt
sammenhæng mellem projektarbejde og kurser, således at kurserne
dels understøtter det problemorienterede projektarbejde, dels ved
at kurserne inddrager de studerendes erfaringer og udfordringer med
at anvende de konkrete metoder og teorier og bruger disse som
udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere
læring.
Der afholdes en midtvejsevaluering som et formelt review hvor
udvalgte centrale arbejdsprodukter gennemgås og
kvalitetssikres.
Prøvens navn | Modul 8: Semesterprojekt: Procesdesign og værdiskabelse gennem IT |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Prøvens navn | Modul 6: Design af it-baserede systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
På grund af den tætte sammenhæng med M8: semesterprojektet, og på
grund af at det faglige indhold i modulet fylder forholdsvis meget
i projektarbejdet, eksamineres M6 gennem projekteksamen, og der
afholdes ikke en særskilt eksamen i dette modul. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 8: Semester project: Process design and value creation through IT |
Modulkode | KAITL20158 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |