At opbygge viden, kompetence og færdigheder vedr. it-baseret
innovation, ledelse af denne, samt modellering, analy-se og
re-design af organisatoriske processer.
Indhold:
1. Organisatoriske processer. Forskellige typer af organisatoriske
processer og hvordan de kan ændres vha. innovativ anvendelse af IT.
2. Teknologisk og organisatorisk innovation: Forskellige typer af
innovation, innovative processer, og ledelse af inno-vation.
3. Paradigmer indenfor it-baseret organisatorisk forandring: En
gennemgang af forskellige teorier/paradigmer, og de antagelser der
ligger bag de forskellige metoder til it-baseret organisatorisk
forandring. Muliggør kritisk og reflekteret evaluering, tilpasning
og anvendelse af de forskellige metoder.
4. Proces-modellering, -analyse og -design: Forskellige metoder til
systematisk modellering, analyse og (re)design af organisatoriske
processer.
De studerende skal opnå viden om organisatoriske processer,
paradigmer for it-baseret innovation, ledelse af it-baseret
innovation samt viden om modellering, analyse og design af
organisatoriske processer (kompetence #6 og #7).
- Indenfor teori om ledelse af it-baseret innovation skal de
studerende opnå viden, som er baseret på højeste internationale
forskning (kompetence #1, #6 og #7).
De studerende skal på et videnskabeligt grundlag kunne
reflektere over viden om it-baseret innovation og forbedring af
organisatoriske processer (kompetence #2).
- Relatere it-baseret innovation til overordnede organisatoriske og
forretningsmæssige mål (kompetence #3, #6 og #7).
- Skabe og styre innovative miljøer og processer samt lede og
gennemføre problemløsning af komplekse, risikofyldte og svært
afgrænselige tværfaglige problemer, som omfatter både teknologiske,
organisatoriske, og politiske aspekter (kompetence #3, #6 og #7).
- Anvende teori om it-baseret innovation til kritisk og reflekteret
evaluering, tilpasning og anvendelse af metoder til it-baseret
innovation kompetence #3, #6 og #7).
- Anvende metoder, notationer og værktøjer til systematisk
modellering, analyse og (re)design af organisatoriske processer
(kompetence #7).
- De studerende skal kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige
teorier, metoder, red-skaber indenfor it-baseret innovation og
ledelsen af denne (kompetence #4).
- De studerende skal kunne formidle forskningsbaseret viden og
diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger
indenfor it-baseret innovation, og ledelsen af denne, med både
fagfæller og ikke-specialister (kompetence #5).
Modulet bidrager især til kompetence #7 i den forstand, at de
studerende opnår viden om, hvordan man gennemfø-rer innovativ,
it-baseret forbedring af organisatoriske processer, men også til
kompetence #3 og #6 da modulet også omfatter ledelsesmæssige
aspekter.
Modulet bidrager også til kompetence #1, da de studerende indenfor
”ledelse af it-baseret innovation” skal tilegne sig viden, der er
baseret på højeste internationale forskning, til kompetence #2 da
de studerende gennem kurset bibrin-ges forudsætninger for at kunne
forstå og reflektere over it-baseret innovation på et
videnskabeligt grundlag, til kom-petence #4 da de studerende lærer
at vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier, metoder,
redskaber indenfor it-baseret innovation bl.a. på baggrund af
vurdering af den konkrete situation og opgave, og til kompetence #5
ved dels at etablere et godt fagligt fundament, men også ved at
anvende faglig præsentation, dialog og diskussion som en del af
undervisningsformen.
Kurset afvikles som en række af forelæsninger og mindre øvelser
og udgør en del af udgangspunktet for projektarbejdet på dette
semester. Der vil derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i
dette kursus og de studerendes pro-jektarbejde, og en væsentlig del
af læringen foregår således også gennem projektarbejdet. Det
tilstræbes også, at de studerendes erfaringer og udfordringer med
at anvende de konkrete metoder og teorier i projektarbejdet
inddrages i kurset og bruges som udgangspunkt for
erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Undervisning baseres på en kombination af lærebøger og
videnskabelige artikler således, at de studerende på udvalgte
områder får adgang til højeste internationale forskning,
introduceres for klassiske artikler indenfor området, samt generelt
lærer at læse og anvende videnskabelige artikler indenfor dette
fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases fra både offentlige og
private virksomheder, som illustrerer innovativ anvendelse af IT
til at transformere organisatoriske processer, og gerne ved at
praktikere præsenterer en case de selv har deltaget i og de
overvejelser, de har gjort sig i forbindelse med dette.
Prøvens navn | Modul 5: it-baseret forbedring af organisatoriske processer |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 5: IT based improvement of organisational processes |
Modulkode | KAITL20155 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |