Målet er at de studerende får erfaring med selvstændigt at
tilrettelægge og gennemføre et større arbejde, at de opnår stor
fagligt dybde indenfor et afgrænset område indenfor it-ledelse, får
erfaring med anvendelse af udvalgte forsk-ningsmetoder, samt trænes
i at arbejde selvstændigt og erhverve kompetencer i at opstille nye
analyse- og løsnings-modeller på et videnskabeligt grundlag.
Indhold:
Der er følgende indholdsmæssige krav til projektet:
1. Emne: Emnemæssigt skal projektarbejdet behandle væsentlige
problemstillinger forbundet med it-ledelse, og fungerer normalt som
en naturlig forlængelse af den specialisering der er påbegyndt på
forrige semester, således der skal opnås stor faglig dybde indenfor
et afgrænset område. Projektarbejdet skal omfatte opstilling af nye
ana-lyse- og løsningsmodeller på et videnskabeligt grundlag med
relevans for it-ledelses praksis.
2. Forskningsmetode: Metodisk skal projektarbejdet baseres på
anvendelse en eller flere anerkendte forskningsmetoder.
3. Tværfagligt: De studerende kan inddrage relevante elementer fra
deres bacheloruddannelse, og benytte disse elementer til at
kvalificere deres behandling af de ledelsesmæssige
problemstillinger der fokuseres på.
4. Praksis: Projektet skal omfatte interaktion med praksis, og
behandle problemstillinger der er relevante for praksis.
5. Omfang: Projektet må maksimalt fylde 80 normalsider.
De studerende skal inden for et afgrænset område opnå viden om
it-ledelse, der er base-ret på højeste internationale forskning
(kompetence #1 og #6/#7).
- De studerende skal opnå viden om videnskabelige teorier, metoder
og redskaber, der anvendes indenfor forskning i
informationssystemer og it-ledelse (kompetence #3).
De studerende skal opnå indgående færdigheder indenfor et
udvalgt område som knytter sig til it-ledelse i praksis (kompetence
#3 og #6/#7).
- Kunne forstå og reflektere over it-ledelse på et videnskabeligt
grundlag, samt identificere relevante videnskabelige
problemstillinger indenfor it-ledelse (kompetence #2).
- Kritisk kunne vurdere og vælge blandt videnskabelige teorier,
metoder, redskaber og færdigheder indenfor it-ledelse, samt
opstille nye it-ledelsesmæssige analyse- og løs-ningsmodeller
(kompetence #4).
- Opnå færdigheder i at anvende udvalgte forskningsmetoder
(kompetence #3).
- Kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere
professionelle og videnskabelige problemstillinger med både
fagfæller og ikke-specialister, herunder fx andre ledere, kun-der,
leverandører, brugere samt tekniske specialister indenfor udvikling
og drift af it-systemer (kompetence #5).
- Selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde samt påtage sig et professionelt ansvar for
både processen og resultatet. Tværfagligheden skal blandt andet
udmønte sig i, at de skal kunne anvende generelle
samfundsvidenskabelige teorier og metoder til analyse af
problemstillinger angående informationssystemer og le-delsen af
disse, og drage nytte af deres generelle forståelse for hvordan
både offentlige og private virksomheder fungerer (kompetence #8).
- Selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering. Dette omfatter både den mere langsigtede faglige
udvikling og specialisering (fx: vil jeg arbejde med
it-linieledelse, ledelse af it-udviklingsprojekter, eller
it-baseret forretningsudvikling), og den specifikke kortsigtede og
afgrænsede faglige udvikling og specialisering som er nødvendig for
at kunne løse en ny udviklingsopgave, som forudsætter ny viden,
kompetence eller færdigheder (kompetence #9).
Modulet bidrager til at opbygge it-ledelsesmæssige og forskningsmetodiske kompetencer
Specialet skrives normalt indenfor det område der er valgt på
forrige semester og bygger således videre på den påbe-gyndte
specialisering og faglige fordybelse. Specialet skrives under
vejledning, men den studerende skal selv tilrette-lægge sit
specialestudium forstået på den måde, at den studerende selv vælger
problemstilling og selv finder relevant litteratur.
Ved specialestudiets start udfylder og underskriver den
specialestuderende en kontrakt. Studienævnet eller en af
studielederen udpeget koordinator godkender kontrakten, inklusive
opgaveformuleringen(emnet) for specialet, og tildeler en
specialevejleder.
Herefter arbejder den studerende selvstændigt med specialestudiet.
Arbejdet med den valgte problemstilling diskuteres løbende med
specialevejlederen, men i perioder vil den studerende skulle
arbejde på egen hånd, og den stude-rende er selv ansvarlig for, at
arbejdet skrider planmæssigt frem.
Den studerende skal fremlægge resultatet af specialestudiet i form
af en specialeafhandling, som er et selvstændigt afrundet
arbejde.
Prøvens navn | Modul 12: Speciale |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Module 12: Thesis |
Modulkode | KAITL201512 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Digitalisering |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |